همه جا مطلب در مورد نحوه کار کردن کلاچ پیدا میشه
منم مثل شما خیلی جاها خوندم و ولی سر در نیاوردم آخرش
تا اینکه خودم رفتم دنبالش
عکس هایی رو که مشاهده میکنید متعلق به خودرو پراید هست.
خوب اول از همه یه مختصر در مورد کلاچ
کلاچ از چند بخش بسیار ساده تشکیل شده که به کمک هم کار پیچیده ای رو انجام میدن
وظیفه کلاچ قطع کردن موقتی نیرو از سمت موتور به گیربکسه
پس محل اون بین خروجی موتور و ورودی گیربکسه
حالا اجزا
شفت خروجی موتور در آخرین نقطه به یه صفحه سنگین فلزی اتصال داره یعنی بر خلاف تصور خیلی ها محل اتصال نیروی موتور به خارج شفت(میله ی رابط) یا چرخ دنده نیست
بلکه میل لنگ در انتها به یه چرخ بزرگ متصل میشه به اسم چرخ طیار یا فلایویل
اینم عکس این جناب آقای فلایویل

1:محل اتصال دیسک به فلایویل
2:محل قرار گرفتن صفحه کلاچ
3:محل اتصال به میل لنگ
خوب حالا که معلوم شد خروجی موتور یه صفحه پهن فلزی یکم تصور صفحه کلاچ راحت تره
صفحه کلاچ که یه صفحه گرده که دو طرف اون مادهای شبیه لنت ترمز روشه روی این فلایویل قرار میگیره
اینم جناب صفحه کلاچ


خوب این جناب در واقع به فلایویل هیچ اتصالی نداره و از جای خوردگی روی اون مشخصه که روی فلایویل سر میخوره
خوب عکس بالا در واقع صفحه کلاچه
حالا دیسک کلاچ چیه
اون قطعه شماره 5 دیسکه که به فلایویل پیچ میشه
پس دیسک به فلایویل متصل شده و از لحظه استارت با میل لنگ میچرخه و به وسیه نیروی یه فنر صفحه کلاچ رو به فلایویل و خودش میچسبونه و نگه میداره
اینم یه عکس تمام رخ از دیسک کلاچ معروف به دیکس البته

خوب دیسک در واقه خودش یه قسمت متحرک داره قسمت شماره یک توسط یه فنر میتونه حرکت محدود داشته باشه
پس قسمت 7 نسبت به حرکت چرخشی ثابته اما نسبت به نیروی افقی متحرکهنسبت به قسمت 5
8:اهرم هایی هستن که بین قسمت 7 و 5 قرار دارن وبا اعمال نیرو قسمت 7 رو کمی جابجا مبکنند (در عکس بالا رو به بالا وپایین)
حله؟
سوالی نیست؟

خوب اینم ورودیه گیربکس
شماره 9 اهرمیه که اونورش وصله به پدال کلاچ
شماره 10 بلبرینگ کلاچه که یه بلبرینگه هرز گرده
شماره 11 هم شفت ورودیه گیربکسه
حالا نحوه کار کرد
فلایویل و قسمت 5 دیسک به هم پیچ میشن و صفحه کلاچ بین فلایویل و قسمت شماره 7 دیسک قرار میگیره
اگه با دقت نگاه کنید محل قرار گرفتن صفحه مشخصه
خوب معلوم شد که صفحه کلاچ بین این دوتا پرس شده و فنر های پشت دیسک دارن قسمت 7 را به صفحه (4) و صفحه رو به فلایویل فشار میدن
خوب حالا به مرکز صفحه نگاه کنید اون چرخ دنده داخلی(6) رو میبینید؟
حالا به قسمت 11 شفت ورودی گیربکس هم نگاه کنید اونم یه چرخ دنده خارجیه
خوب معلوم شد که چی به چیه
پس فلایویل دیسک رو می چرخونه صفحه هم که بین فلایویل و دیسک قرار داره مجبوره که بچرخه اون چرخ دنده وسط دیک هم که داره شفت ورودی گیربکس رو میچرخونه

خوب این شد نحوه اتصال موتور به گیربکس
حالا وقتی پدال کلاچ رو فشار میدید چی میشه؟
ساده ست اهرم شماره 9 بلبرینگ (10) رو به جلو حرکت میده و بلبرینگ به اهرم های(8) دیسک نیرو وارد میکنه و قسمت 7 کمی حرکت کرده و چرخ دنده های 6 و 11 از هم جدا میشن
خوب حالا هیچ نیرویی به شفت وارد نمیشه و میشه به راحتی دنده رو عوض کرد
حالا یه سوال پس نیم کلاچ چیه؟
خوب اگه یه کم پدال رو ول کنیم چرخ دنده 6 و11 با هم درگیر میشن ولی هنوز صفحه بین دیسک و فلایویل به خوبی قفل نشده و کمی هرز میگرده که این هرز گشتن میشه نیم کلاچ و در واقع عامل تمام شدن صفحه همین اصطکاک در لحظه جدا شدن و چسبیدن و نیم کلاچ کردنه
حالا دیگه توضیح این قضیه چرا وقتی تو دنده هستیم و در حال حرکت و نیم کلاچ میکنیم چرا ماشین شتاب ناگهانی میگیره
خوب تو همون چند لحظه باعث میشه که صفحه کمی از فشار خارج بشه و دور بگیره و ناگهان با برداشتن پا از رو پدال کلاچ گشتاور زیادی به گیربکس وارد میشه
در ضمن این تغییرات و جابجایی ها در فضایی کمتر از چند سانتی متر انجام میشه
برای اطلاعات بیشتر در مورد پراید اینجا کلیک کنید
كلاچ
اگر يك اتومبيل با انتقال دستي را مي رانيد ، ممكن است از درك اينكه بيش از يك كلاچ دارد تعجب كنيد . و اين موضوع را كه فقط اتومبيل هاي ما انتقال اتوماتيك چند كلاچ دارند را تغيير مي دهد . در واقع كلاچ هايي در بسياري از چيزهايي كه احتمالا همه روزه مي بينيد يا استفاده مي كنيد وجود دارد : بسياري از مته هاي بدون محور يك كلاچ دارند ، اره هاي زنجيري يك كلاچ سانتريفوژي و حتي yo-yos (یویو!) يك كلاچ دارند
در اين مقاله ياد خواهيد گرفت كه چگونه نياز به يك كلاچ داريد ، چگونه كلاچ اتومبيل تان كار مي كند و بعضي مطالب جالب و شايد تعجب آور در رابطه با كلاچها را درك كنيد .
كلاچ ها در ابزارهايي كه دو ميله ( شَفت ) غلتنده دارند مفيدند در اين ابزارها ، يكي از ميله ها ( شفت ها ) نوعا توسط يك موتور يا كشنده حركت مي كند و شفت ديگر ابزار ديگري را به حركت وا مي دارد . مثلا در يك مته ، يك شفت توسط يك موتور حركت داده مي شود و ديگري يك گيره مته را به حركت وا مي دارد . كلاچ دو شفت را به نوعي كه ميتوانند با يكديگر بلوكه شوند و با يك سرعت بچرخند متصل مي كند يا اينكه جدا شوند و با سرعتهاي متفاوت بچرخند .
در يك اتومبيل نياز به يك كلاچ داريد زيرا موتور همه وقت مي چرخد اما چرخهاي اتومبيل اينطور نيستند . براي اينكه يك اتومبيل بدون خاموش كردن موتور بايستد ، چرخها نياز دارند تا از موتور به نحوي جدا شوند . كلاچ به ما اجازه مي دهد به نرمي يك موتور چرخشي را به يك انتقال غير چرخشي توسط توسط كنترل كردن شيب بين آنها ترغيب كنيم .
براي درك كردن اينكه كلاچ ها چطور كار مي كنند ، كمك مي كند كه كمي دربارة اصطكاك بدانيم كه يك معيار درباره اينكه چگونه سخت است كه يك شئ روي ديگري بلغزد . اصطكاك توسط پستي ها و بلندي هايي كه بخشي از هر سطح هستند حاصل مي شود . حتي سطوح بسيار نرم نيز پستي و بلندي هاي ميكروسكوپي دارند .
هر قدر اين پستي بلندي ها بزرگ باشد لغزيدن شئ سخت تر است . شما مي توانيد در چگونه ترمز ها كار مي كنند بيشتر بياموزيد .
يك كلاچ به دليل اصطكاك بين يك صفحه كلاچ و يك چرخ طيار فلایویل كار ميكند . ما به چگونگي كار كردن اين بخشها در بخش بعدي خواهيم پرداخت .
در يك كلاچ اتومبيل ، يك فلایویل به موتور متصل مي شود و يك صفحه كلاچ به محور انتقال متصل مي شود . مي توانيد ببينيد كه در شكل زير چطور به نظر مي رسند .
وقتي پاتيان را از كلاچ بر مي داريم ، فنرها فشار را به ديسك كلاچ منتقل مي كنند كه در عوض به فلایویل فشار مي آورد . اين موتور را به شفت ورودي انتقال قفل مي كند كه باعث مي شود در همان زمان با سرعت یکسان بچرخند .
وقتي پدال كلاچ فشرده شود ، يك كابل يا پيستون هيدروليك به چنگك آزادسازي فشار مي آورد كه بخش بيرون انداختن را در برابر وسط فنر ديافراگم فشار مي دهد . همان طور كه وسط فنر ديافراگم فشرده مي شود يك مجموعه از پين هاي نزديك خارج فنر باعث مي شوند كه فنر صفحه فشار را از ديسك كلاچ دور مي كند . ( به عقب مي كشد ) ( شكل زير را ببينيد ) . اين كلاچ را از موتور چرخشي جدا مي كند . فنرها را در صفحه كلاچ به ياد داشته باشيد . اين فنرها به جداسازي ( محور ) انتقال از شوك آزاد شدن كلاچ كمك مي كند .
اين طراحي معمولا به خوبي كار مي كند اما بازگشت به عقب هاي كمي دارد . ما به مشكلات متداول كلاچ و ديگر كاربردهاي كلاچها در بخشهاي بعدي خواهيم پرداخت .
مشكلات متداول :
از دهه 1950 تا دهة 1970 ، مي توانستيد 50000 تا 70000 مايل با كلاچ تان كار كنيد . كلاچ ها اكنون مي توانند براي 80000 مايل كار كنند اگر آنها را به طور ملايم استفاده كرده و به خوبي نگه داري كنيد . اگر مراقب آنها نباشيد كلاچها مي توانند شروع به شكسته شدن در 35000 مايلي كنند . كاميونهايي كه پيوسته اضافه بار دارنند يا مكررا بارهاي سنگين حمل مي كنند نيز مي توانند مشكلاتي با كلاچ هاي نسبتا جديد داشته باشند .
متداول ترين شكل كلاچ ها اين است كه مادة اوليه اصطكاك روي ديسك پاك مي شود . ماده اصطكاكي روي يك ديسك كلاچ بسيار شبيه به مادة اصطكاكي است كه روي پد هاي يك ديسك ترمز يا جا پاهاي يك درام ترمز است كه پس از مدتي پاك مي شود وقتي كه بيشتر يا همة مادة اصطكاكي از بين رفت كلاچ شروع به لغزش مي كند و بالاخره هيچ نيرويي را از موتور به چرخ ها منتقل نخواهد كرد .
كلاچ تنها پوشش دارد مادامي كه ديسك كلاچ و فلایویل با سرعت هاي متفاوتي بچرخند . وقتي به يك ديگر قفل شدند ، مادة اصطكاكي به سختي در برابر فلایویل نگه داشته مي شود و آنها به طور هم زمان مي چرخند . اين فقط وقتي رخ مي دهد كه ديسك كلاچ در برابر فلایویل مي لغزد كه پوشش دهي رخ مي دهد .
گاهي اوقات مشكل با لغزش نيست اما با چسبيدن است . اگر كلاچ شما بخوبي آزاد نشود به چرخاندن شفت ورودي ادامه خواهد داد . اين موضوع مي تواند باعث خوردگي شود يا به طور كامل از جا خوردن دندة اتومبيل تان جلوگيري كند .
برخي دلايل معمول كه يك كلاچ بچسبد عبارت اند از :
· كابل كلاچ كشيده شده يا شكسته – كابل نياز به ميزان صحيحي براي فشار دادن و كشيدن كارا دارد .
· سيلندرهاي كلاچ اصلي و يا فرعي آسيب ديده يا نشتي دار – نشتي ها سيلندرها را از ايجاد مقدار لازم فشار باز مي دارد .
· هوا در خط هيدروليك – هوا به هيدروليك ها با گرفتن فضاي مورد نياز سيال براي ايجاد فشار تأثير مي گذارد .
· پيوند بد تنظيم شده – وقتي پاي شما بر پدال ضربه وترد مي كند ، پيوند مقدار اشتباهي از نيرو را انتقال مي دهد .
اجزاء كلاچ بد منطبق شده : بخشهاي موجود در بازار با كلاچ شما منطبق نيستند .
يك كلاچ « سخت » نيز يك مشكل متداول است . همه كلاچ ها به ميزاني از نيرو براي كاملا فشرده شدن نياز دارند . اگر نياز به فشار زيادي بر روي پدال داريد ممكن است چيزي اشتباه باشد . چسبيدن يا پيوند در پيوند پدال ، كابل ، شفت متقاطع يا ساچمه علل متداول اند . گاهي اوقات يك بلوكه شدن يا درز پوشيده شده در سيستم هيدروليك نيز مي تواند باعث يك كلاچ سخت شوند .
ديگر مشكل مربوط به كلاچ ها قسمت بيرون انداختن پوشيده است كه گاهي اوقات يك قسمت آزاد سازي كلاچ ناميده مي شود . اين قسمت نيرو را به انگشت هاي صفحه فشار چرخشي براي آزاد سازي كلاچ به كار مي برد . اگر صداي ترسناكي را هنگام چسبيدن كلاچ مي شنويد ممكن است مشكلي با بيرون انداختن داشته باشد .
تست تشخيص كلاچ
اگر متوجه شديد كه كلاچ شما مشكل دارد در اينجا يك تست تشخيص خانگي كه هر كسي مي تواند انجام دهد وجود دارد :
1. اتومبيل تان را استارت بزنيد Parking break را تنظيم كنيد و در حالت خنثي قرار دهيد .
2. با خاموش كردن اتومبيل تان به صداي آن بدون فشردن كلاچ گوش كنيد اگر چيزي مي شنويد به احتمال زياد مشكل با ( محور ) انتقال است . اگر صدايي نمي شنويد به مرحله 3 برويد .
3. وقتي اتومبيل هنوز خنثي است ، فشردن كلاچ را آغاز كنيد و به صدا گوش دهيد . اگر يك صداي جير جير را هنگام فشار دادن مي شنويد ، به احتمال زياد مربوط به آزاد سازي كلاچ يا bearing دور انداختن است . اگر صدايي نشنيديد به مرحله 4 برويد .
4. كلاچ را تا ته فشار دهيد . اگر صداي فش فش شنيديد ، احتمالا تحمل كننده يا ساچمه يا احتمال اشكال بوش پايلوت است .
اگر هيچ صدايي را در خلال اين 4 مرحله نشنيديد مشكل تان احتمالا كلاچ نيست . اگر در حالت توقف صدا شنيديد و وقتي كه كلاچ فشرده شد از بين رفت ممكن است موضوع مربوط به نقطة تماس بين چنگك و ساچمه( FORK & PIVOT BALL) باشد .
در بخش بعدي برخي انواع مختلف كلاچ ها و چگونگي کارکرد آنها را بررسي خواهيم نمود
انواع کلاچ ها
انواع زيادي از كلاچ ها در اتومبيل و گاراژتان وجود دارد .
يك ( محور ) انتقال اتوماتيك شامل چندين كلاچ است . اين كلاچ ها مجموعه هاي مختلفي از چرخ دنده هاي سياره اي را به هم چسبانده و از هم جدا مي كنند . هر كلاچ با استفاده از سيال هيدروليك فشرده شده به حركت در مي آيد . وقتي فشار پايين مي ايد ، فنر باعث آزاد شدن كلاچ مي شود . حتي لبه هاي فضا دار كه نوار باريك ناميده شده ، خط درون و برون كلاچ درون چرخ دنده ها وميزباني كلاچ قفل مي شود . مي توانيد در يك ( محور ) انتقال اتوماتيك چگونه كار مي كند بيشتر بخوانيد .
يك كمپرسور تهويه مطبوع در يك اتومبيل يك كلاچ الكترو مغناطيسي دارد اين اجازه مي دهد كه كمپرسور حتي در حالي كه موتور كار مي كند خاموش شود . وقتي جريان از طريق يك سيم پيچ مغناطيسي در كلاچ انتقال مي يابد كلاچ مي چسبد . به محض اينكه جريان متوقف مي شود از قبيل وقتي كه تهويه مطبوع را خاموش مي كنيد ، كلاچ جدا مي شود .
بيشتر اتومبيل هايي كه يك فن خنك كننده موتوري يك كلاچ ويسكوز كنترل شده به صورت ترواستاتيكي دارد – دماي سيال واقعا كلاچ را به حركت در مي آورد اين كلاچ در كنار فن قرار دارد و جريان هوا از طريق رادياتور مي آيد . اين نوع كلاچ بسيار شبيه به تزويج و سيكوز كه گاهي اوقات در اتومبيل هايي كه همه چرخهاي آن رانشگر دارند يافته مي شود . سيال در كلاچ همچنان كه آن گرم مي شود ضخيم تر مي شود كه باعث مي شود فن با چرخش موتور سريعتر بچرخد . وقتي اتومبيل سرد است ، سيال در كلاچ سرد باقي مي ماند و فن به آرامي مي چرخد ، اجازه مي دهد كه موتور به سرعت گرم مي شود و به دماي عملياتي مناسبش مي رسد .
بسياري از اتومبيل ها ديفرانسيل هاي شيب محدود يا تزويج و سيكوز دارند كه هر دوي آنها كلاچ را براي افزايش كارايي بكار مي برند . وقتي اتومبيل روشن مي شود ، يك چرخ سريع تر از ديگر چرخ ها مي چرخد كه كنترل اتومبيل را سخت مي كنند .
ديفرانسسيل شيب براي كمك به كلاچ آن ساخته مي شود . وقتي يك چرخ سريع تر از ديگر چرخ ها مي چرخد با چسبيدن كلاچ كند مي شود و منطبق با سه چرخ ديگر مي شود .
رانندگي روي سطح خيس يا لايه يخ نيز مي تواند چرخ ها را بچرخاند . مي توانيد درباره ديفراسيل ها و تزويج و سيكوز در اين بخش مطالب بيشتري بياموزيد .
ديفراسيل چگونه كار مي كند
اره هاي زنجيري پودر گازي و چمن زن ها و كلاچ هاي سانتريفوژي دارند .
به طوري كه زنجير ها يا رشته ها مي توانند بدون اينكه موتور را خاموش كنيد چرخش را متوقف كنند . اين كلاچ ها به طور خودكار از طريق استفاده از نيروي سانتريفوژي كار مي كنند . ورودي به ميل لنگ موتور متصل شده است . خروجي مي تواند زنجير را تسمه يا شفت را به حركت وادارد . همانطور كه دور در دقيقه ها افزايش مي يابند بازو هاي وزن دار مي چرخند و كلاچ را وادار به چسبيدن مي كنند . كلاچ هاي سانتريفوژي همچنين اغلب در چمن زن ها ، go-kart ها ، mopod ها و دوچرخه هاي كوچك استفاده مي شوند . حتي برخي یویو ها نيز با كلاچ هاي سانتريفوژي توليد شده اند .
کلاچ ها برای برخی کاربردها لازم و با ارزش هستند
چند روز پیش بخاطر روغن ریزی از گیربکس رفتم تعمیرگاه و طرف برام جفت کاسه نمد پلوس ها و همینطور کاسه نمد ماهک رو تعویض کرد.
اما امروز دوباره دیدم با شدت بیشتری روغن ریزی داره
دقیقا از کنار اون قسمته که میل ماهک کوتاه به پوسته گیربکس متصل شده...
بنظرتون دوباره ممکنه از کاسه نمد ماهک باشه یا جای دیگه است؟
http://www.tasisatandtahve.blogfa.com/cat-12.aspx
واشر سرسیلندر
واشری است از جنس نسوز که مابین بلوک و سرسیلندر قرار گرفته و واشر سر سیلندر عمل
اب بندی کمپرس را انجام می دهد کلفتی این واشر در اطراف اطاق احتراق بیشتر است
تعریف : سرسیلندر در پوشی است که با بلوک سیلندر تشکیل اطاق احتراق را می دهد و شکل ان
تابع ساختمان سیلندر بوده و چنانچه از نوع خنک کننده با اب باشد دارای مجاری اب و در غیر این
صورت دارای شیارهای خنک کننده با هوا می باشد سرسیلندر با پیچ و مهره به بلوک سیلندر متصل
نشتی از زیر گیربکس، محل اتصال گیربکس به موتور مربوط به کاسه نمد میشه؟ شب که پارک میکنم تا صبح میزان نشتی حدود چند قطره هستنش.
ماشین من تیپ 2 مدل 89 هست و حدود 50000 تا راه رفته. میتونه کاسه نمد توی این میزان کارکرد خراب بشه؟
اگه کاسه نمد بخواد عوش بشه، چقدر هزینه داره و اینکه بعد از باز و بست گیربکس و تعویض کاسه نمد مشکل دیگه ای ممکنه پیش بیاد؟ تا حالا به هیچ قسمتی از موتور دست نزدم.
اول باید دقیق مشخص بشه از کجا نشتی داره
ولی به احتمال قوی باید از کاسه نمد میل ماهک باشه که باید گیربکس بیاد پایین
البته الان جنس خوب کم پیدا میشه..
روغن تا زمانی که سینی باز نشه کامل معلوم نمیشه. احتمال داره در اثر گرما روغن به هر جای موتور بره. با شوستن موتور -استاندارد- راحتی معلوم میشه.
انشا الله درست میشه خودتو ناراحت نکن