در طول مدت 2 سال، 3 بار پمپ بنزین ماشین سوخت! كه باعث شد چند چیز در باره پمپ بنزین 206 یاد بگیرم و یك آچار - مجددا - اختراع كنم!
قبل از اینكه بار اول پمپ بنزین بسوزد، برای مدت طولانی صدایی زوزه مانند در اتاق شنیده می شد. از یك مكانیك در این باره سوال كردم اما آنرا چیز مهمی ندانست. چند روز قبلش در جاده كه با سرعت می رفتم برای كاری توقف كردم كه به محض توقف ماشین خاموش شد اما باز روشن شد. چند روز بعد ماشین را پارك كردم و رفتم، وقتی برگشتم ماشین دیگر روشن نشد.
ماشین را تا تعمیر گاه بكسل كردم و تعمیر كار فقط موتور پمپ را عوض كرد و نه كل پمپ را، و این پمپ چند ماه بیشتر كار نكرد.
بار دوم تازه از خانه حركت كرده بودم كه ماشین خاموش شد. فهمیدم كه دوباره پمپ بنزین سوخته و باز ماشین را به تعمیر گاه بكسل كردم. این یكی مكانیك گفت خیلی بهتر است كل پمپ بنزین را عوض كنم و من هم یك پمپ 90 تومانی خریدم. خود مكانیك گفت كه 160 تومانی اش را دارد. این یكی حدود 1 سال كار كرد و سوخت!
بار سوم، دو ماه ماشین خوابیده بود و در خلال این مدت فقط چند بار استارت خورده بود. روشن كردم رفتم باك را پر از بنزین سوپر كردم. نیم ساعتی راندم كه باز ماشین خاموش شد. دوباره بكسل كردم و رفتم پیش مكانیك اولی و مثل بار اول فقط موتور پمپ را عوض كردم. برایم یك پمپ كه می گفت فابریك است نصب و 6 ماه هم تضمین كرد! كه خيلی بيشتر كار كرد.
(دی ماه 1391) بعد از اين باز هم پمپ سوخت و آنرا عوض كردم، ماجرا مربوط به تابستان است. اين بار از چند وقت قبل وقتی هوا فوق العاده گرم بود ماشين خاموش می شد چون پمپ از كار می افتاد و فهميدن آن هم سخت بود كه علت از كجاست چون وقتی تعميرگاه رفتم و در مسير لوله ها فشار سنج بستند به قول خودشان فشار نمی انداخت (از 4 بار پايين نمی آمد) يكبار كه همينطور شد از شانس در پمپ بنزين بودم و وقتی بنزين زدم درست شد چون بنزينی كه تازه وارد باك شد خنك بود.
هوای پمپ را داشته باشید!
بعد از این، در جایی خواندم که چون پمپ درون بنزین قراردارد و بدین ترتیب خنک شود، وقتی باک خالی باشد و پمپ بیرون از بنزین قرارگیرد نمی تواند به خوبی خنک شود و احتمالا به تدریج باعث سوختن آن می شود. تا قبل از این همیشه می گذاشتم باک به ته برسد! حالا وقتی باک از نصف کمتر می شود آنرا پر می کنم.
(دی ماه 1391) البته پياله پمپ هميشه پر از بنزين است ولی حجم آن كم است چون بنزين از پايين ترين سطح باك مكيده می شود اما وقتی باك پر باشد سطح بنزين بالا تر از لبه پياله است و به پمپ كمتر فشار می آيد.
وقتی که پمپ بنزین کار نمی کند
پژو 206 خودرویی با سیستم سوخت رسانی انژكتوری بوده و پمپ بنزین آن الكترو پمپ است. مثل خیلی از ماشین های مشابه وقتی قبل از استارت سویچ را باز می كنیم صدای پمپ را می شنویم و صبر می كنیم تا خاموش شود و آنگاه استارت می زنیم.
(دی ماه 1391) به اين دليل كه پشت انژكتور بايد بنزين با فشار 4 بار وجود داشته باشد. وقتی مدتی ماشين خاموش باشد بنزين از لوله خارج شده و فشار ندارد. وقتی بلافاصله بعد از خاموش كردن سوئيچ باز شود پمپ كار نمی كند چون هنوز در لوله ها فشار لازم هست.
وقتی پمپ بنزین می سوزد دیگر با باز كردن سویچ صدایی نمی شنویم. برای دقیق تر شدن می توانیم تشك صندلی را بلند كنیم و گوش را به پمپ نزدیك كرده از شخص دومی بخواهیم كه سوییچ را باز كند.
وقتی كه پمپ بنزین سوخته باشد يا ضعيف شده باشد ماشین استارت می خورد اما روشن نمی شود. البته هميشه علت از پمپ بنزين نخواهد بود.
یك مرحله از این جلوتر این است كه درپوش روی پمپ بنزین را برداریم و لوله رفت یا برگشت بنزین را از پمپ جدا كنیم و ببینیم با باز كردن سوییچ آیا بنزین جریان می یابد یا نه. البته چون این كار باعث بیرون ریختن بنزین می شود باید با احتیاظ و احتراز از نزدیكی هر نوع شعله و آتش مثل شعله سیگار انجام شود و البته بهتر آن است كه با یك شلنگ كمكی كه به خروجی پمپ یا شلنگ آن وصل می كنیم، بنزین را به خارج از ماشین هدایت كنیم و یا در ظرف دیگری بریزیم، البته اگر هیچ بنزینی خارج شود. حتی ممكن است پمپ كار كند اما ضعيف شده باشد و فشار لازم را توليد نكند.
البته باید توجه داشته باشید كه این احتمال هم هست كه كار نكردن پمپ بنزین به خاطر قطع شدن برق آن باشد و برای اطمینان كامل باید پمپ در تعمیر گاه و با منبع تغذيه مجزا تست شود.
داستان کوتاه!
در خیابان می رفتم که متوجه استارت خوردن اما روشن نشدن پژو 206 ی شدم. نزدیک رفتم و احتمال دادم از پمپ بنزین ماشین باشد. صاحب ماشین گفت که تازه از تعویض روغن می آید و همه صافی ها و فیلتر ها را نیز عوض کرده. یکی دیگر از سرنشینان گفت که وقتی استارت زده می شود از زیر ماشین بنزین می ریزد. فهمیدم که از محل اتصال شلنگ بنزین و صافی بنزین است. آنرا برایشان وصل کردم.
تعمیر یا تعویض؟
شرح تصوير: پمپ الكتریكی تعویضی است و بست شلنگ كه در محل اتصال لوله خرطومی به خروجی پمپ بسته شده دیده می شود.
تعمیر پمپ بنزینی كه سوخته بوسیله تعویض فقط الكترو پمپ آن كم هزینه تر است اما مشكلاتی به همراه دارد. اول اینكه پیدا كردن الكترو پمپ بدرد بخور مشكل است و ممكن است حتی به شما پمپ پرایدی بدهند چون از قرار معلوم می شود آنرا در 206 نصب كرد.
دوم اینكه در درون محفظه پمپ لوله های خرطومی به الكترو پمپ وارد و از آن خارج شده است كه به طور فابریك پرس شده هستند اما وقتی الكترو پمپ تعویض می شود آن لوله های خرطومی را با بست شلنگ متصل می كنند. در نتیجه این امكان هست كه بست ها خوب سفت نباشند و بنزین به خوبی پمپاژ نشود و موقع حركت ماشین ریپ می زند. دفعه اول كه پمپ را تعمیر كردم همین اتفاق افتاد.
تعویض كل مجموعه پمپ بنزین خیلی بهتر است به شرطی كه نوع مرغوب آنرا استفاده كنید و گرنه یك تعمیر خوب بهتر از تعویض بد است!
سیستم اندازه گیری مقدار بنزین در باك هم روی همین مجموعه سوار است كه اگر كل پمپ را تعویض كنید، این سیستم نیز تعویض خواهد شد و اگر جنس نامرغوب باشد در این قسمت نیز ممكن است مشكلاتی بروز كند. مثلا گاهی اوقات ممكن است ببینید كه آمپر بنزین كمتر از آن چیزی نشان می دهد كه در باك است. این مورد هم اوایلی كه در بار دوم پمپ سوخته بود و كل مجموعه را تعویض كرده بودم پیش می آمد. اما كم كم درست شد و احتمالا حركت شناور روان شد چون شناور هم به مجموعه وصل است.
تعویض پمپ بنزین
تعویض كل پمپ بنزین 206 كار مشكلی نيست اما باز و بسته كردن دريچه آن بسيار مشكل است.
هر سه بار كه برای تعمیر پمپ بنزین به بعمیر گاه رفتم شاهد بودم كه با ضرب و زور قلم و چكش و حتی دو نفری آنرا باز و بسته كردند.
دو بار سعی كردم در آنرا باز كنم اما نتوانستم و وقتی از مكانيك پرسیدم گفت كه قلق دارد! اما به نظر نمی آید كه این قلق در فرانسه اختراع شده باشد. مخصوصا كه روی این درپوش دو برآمدگی و سوراخ تعبیه شده كه ذهن مرا به سمتی برد كه یك آچار برای باز و بسته كردن درپوش پمپ بنزین 206 بسازم. البته ابزار مخصوصی برای اين كار وجود دارد اما من نديدم فقط شنيدم.
البته این آچار شباهتی به آچار های معمولی ندارد و شاید حتی بتوان آنرا نوعی پیچ گوشتی هم نامید!
بدون ابزار دو نفر بايد يكی مثل شكل ضربه بزند و ديگری فشار وارد كند.
چند نكته در مورد باز كردن سوكت برق و شلنگ ها
- برای جدا كردن سر شلنگ های منتهی به پمپ بنزین باید ضامن آنرا به پایین فشار دهید و آنرا بكشید. ممكن است ضامن خیلی سفت باشد و با فشار نوك انگشت به اندازه لازم پایین نرود، از این رو از وسیله ای مثل سر پیچ گوشتی كمك بگیرید. نظیر این سر-شلنگ در سایر قسمت ها نیز هست كه در صورت لزوم به همین ترتیب باید جدا شوند مثل وقتی كه بخواهیم صافی بنزین كه زیر خودرو است را تعویض كنیم. موقع بستن فقط باید سر-شلنگ را در لوله فشار داده - تا صدای تق شنیده شود - و كاری به ضامن نداریم.
- سوكت برق هم دارای خار و ضامنی است كه مانع از بیرون آمدن آن می شود
اما دسترسی به آن مشكل تر از ضامن شلنگ است. برای آزاد كردن این ضامن باید از یك پیچ گوشتی بسیار نازك یا تكه ای سیم مفتولی باریك كه آنرا دولا كرده باشید استفاده كنید.
- مجموعه پمپ بنزین در راستای بالا-پایین دارای فنری است كه باعث می شود وقتی از جای خود خارج می شود، مقداری بلند تر شود. موقع باز كردن این خاصیت مشكلی ایجاد نمی كند اما در هنگام بستن، وقتی واشر لاستیكی (O-Ring) را در جای خود گذاشتید و پمپ را - در جهت درست - به داخل باك قرار دادید، باید آنرا با دست به پایین فشار داده و نگهداریم تا در پیچی پمپ بسته و كاملا سفت گردد.
هنگام بستن پمپ، جاگذاری واشر لاستیكی بسیار مهم است زیرا اگر به طور صحیح قرار نگیرد، بنزین به داخل چاله پمپ نشت كرده بوی بنزین در اتاق می پیچد و در كل بسیار خطرناك است.
گفته می شود كه هر بار پمپ باز و بسته شود این واشر لاستیكی نیز تعویض گردد. نکته جالبی که برایم تجربه شد این است که واشری که قبلا روی پمپ بسته شده پس از باز شدن گشاد است و دوباره نمی توان آنرا بست اما اگر همین واشر را مدتی کنار بگذاریم دوباره جمع می شود. همانطور كه در تصویر دیده می شود، واشر نو به راحتی درون واشر مستعمل قرار گرفته.
- وقتی پمپ كاملا بیرون آورده شده باشد واشر را راحت می توان در جای خود، بر روی لبه دریچه ای كه پمپ داخل می شود قرار داد. پس از آن به آرامی پمپ را داخل می كنیم كه واشر از جای خود بیرون نپرد.
در طول مدت 2 سال، 3 بار پمپ بنزین ماشین سوخت! که باعث شد چند چیز در باره پمپ بنزین 206 یاد بگیرم و یک آچار - مجددا - اختراع کنم!
قبل از اینکه بار اول پمپ بنزین بسوزد، برای مدت طولانی صدایی زوزه مانند در اتاق شنیده می شد. از یک مکانیک در این باره سوال کردم اما آنرا چیز مهمی ندانست. چند روز قبلش در جاده که با سرعت می رفتم برای کاری توقف کردم که به محض توقف ماشین خاموش شد اما باز روشن شد. چند روز بعد ماشین را پارک کردم و رفتم، وقتی برگشتم ماشین دیگر روشن نشد.
ماشین را تا تعمیر گاه بکسل کردم و تعمیر کار فقط موتور پمپ را عوض کرد و نه کل پمپ را، و این پمپ چند ماه بیشتر کار نکرد.
بار دوم تازه از خانه حرکت کرده بودم که ماشین خاموش شد. فهمیدم که دوباره پمپ بنزین سوخته و باز ماشین را به تعمیر گاه بکسل کردم. این یکی مکانیک گفت خیلی بهتر است کل پمپ بنزین را عوض کنم و من هم یک پمپ 90 تومانی خریدم. خود مکانیک گفت که 160 تومانی اش را دارد. این یکی حدود 1 سال کار کرد و سوخت!
بار سوم، دو ماه ماشین خوابیده بود و در خلال این مدت فقط چند بار استارت خورده بود. روشن کردم رفتم باک را پر از بنزین سوپر کردم. نیم ساعتی راندم که باز ماشین خاموش شد. دوباره بکسل کردم و رفتم پیش مکانیک اولی و مثل بار اول فقط موتور پمپ را عوض کردم. برایم یک پمپ که می گفت فابریک است نصب و 6 ماه هم تضمین کرد! که خیلی بیشتر کار کرد.
(دی ماه 1391) بعد از این باز هم پمپ سوخت و آنرا عوض کردم، ماجرا مربوط به تابستان است. این بار از چند وقت قبل وقتی هوا فوق العاده گرم بود ماشین خاموش می شد چون پمپ از کار می افتاد و فهمیدن آن هم سخت بود که علت از کجاست چون وقتی تعمیرگاه رفتم و در مسیر لوله ها فشار سنج بستند به قول خودشان فشار نمی انداخت (از 4 بار پایین نمی آمد) یکبار که همینطور شد از شانس در پمپ بنزین بودم و وقتی بنزین زدم درست شد چون بنزینی که تازه وارد باک شد خنک بود.
هوای پمپ را داشته باشید!
بعد از این، در جایی خواندم که چون پمپ درون بنزین قراردارد و بدین ترتیب خنک شود، وقتی باک خالی باشد و پمپ بیرون از بنزین قرارگیرد نمی تواند به خوبی خنک شود و احتمالا به تدریج باعث سوختن آن می شود. تا قبل از این همیشه می گذاشتم باک به ته برسد! حالا وقتی باک از نصف کمتر می شود آنرا پر می کنم.
(دی ماه 1391) البته پیاله پمپ همیشه پر از بنزین است ولی حجم آن کم است چون بنزین از پایین ترین سطح باک مکیده می شود اما وقتی باک پر باشد سطح بنزین بالا تر از لبه پیاله است و به پمپ کمتر فشار می آید.
وقتی که پمپ بنزین کار نمی کند
پژو 206 خودرویی با سیستم سوخت رسانی انژکتوری بوده و پمپ بنزین آن الکترو پمپ است. مثل خیلی از ماشین های مشابه وقتی قبل از استارت سویچ را باز می کنیم صدای پمپ را می شنویم و صبر می کنیم تا خاموش شود و آنگاه استارت می زنیم.
(دی ماه 1391) به این دلیل که پشت انژکتور باید بنزین با فشار 4 بار وجود داشته باشد. وقتی مدتی ماشین خاموش باشد بنزین از لوله خارج شده و فشار ندارد. وقتی بلافاصله بعد از خاموش کردن سوئیچ باز شود پمپ کار نمی کند چون هنوز در لوله ها فشار لازم هست.
وقتی پمپ بنزین می سوزد دیگر با باز کردن سویچ صدایی نمی شنویم. برای دقیق تر شدن می توانیم تشک صندلی را بلند کنیم و گوش را به پمپ نزدیک کرده از شخص دومی بخواهیم که سوییچ را باز کند.
وقتی که پمپ بنزین سوخته باشد یا ضعیف شده باشد ماشین استارت می خورد اما روشن نمی شود. البته همیشه علت از پمپ بنزین نخواهد بود.
یک مرحله از این جلوتر این است که درپوش روی پمپ بنزین را برداریم و لوله رفت یا برگشت بنزین را از پمپ جدا کنیم و ببینیم با باز کردن سوییچ آیا بنزین جریان می یابد یا نه. البته چون این کار باعث بیرون ریختن بنزین می شود باید با احتیاظ و احتراز از نزدیکی هر نوع شعله و آتش مثل شعله سیگار انجام شود و البته بهتر آن است که با یک شلنگ کمکی که به خروجی پمپ یا شلنگ آن وصل می کنیم، بنزین را به خارج از ماشین هدایت کنیم و یا در ظرف دیگری بریزیم، البته اگر هیچ بنزینی خارج شود. حتی ممکن است پمپ کار کند اما ضعیف شده باشد و فشار لازم را تولید نکند.
البته باید توجه داشته باشید که این احتمال هم هست که کار نکردن پمپ بنزین به خاطر قطع شدن برق آن باشد و برای اطمینان کامل باید پمپ در تعمیر گاه و با منبع تغذیه مجزا تست شود.
داستان کوتاه!
در خیابان می رفتم که متوجه استارت خوردن اما روشن نشدن پژو 206 ی شدم. نزدیک رفتم و احتمال دادم از پمپ بنزین ماشین باشد. صاحب ماشین گفت که تازه از تعویض روغن می آید و همه صافی ها و فیلتر ها را نیز عوض کرده. یکی دیگر از سرنشینان گفت که وقتی استارت زده می شود از زیر ماشین بنزین می ریزد. فهمیدم که از محل اتصال شلنگ بنزین و صافی بنزین است. آنرا برایشان وصل کردم.
تعمیر یا تعویض؟
شرح تصویر: پمپ الکتریکی تعویضی است و بست شلنگ که در محل اتصال لوله خرطومی به خروجی پمپ بسته شده دیده می شود.
تعمیر پمپ بنزینی که سوخته بوسیله تعویض فقط الکترو پمپ آن کم هزینه تر است اما مشکلاتی به همراه دارد. اول اینکه پیدا کردن الکترو پمپ بدرد بخور مشکل است و ممکن است حتی به شما پمپ پرایدی بدهند چون از قرار معلوم می شود آنرا در 206 نصب کرد.
دوم اینکه در درون محفظه پمپ لوله های خرطومی به الکترو پمپ وارد و از آن خارج شده است که به طور فابریک پرس شده هستند اما وقتی الکترو پمپ تعویض می شود آن لوله های خرطومی را با بست شلنگ متصل می کنند. در نتیجه این امکان هست که بست ها خوب سفت نباشند و بنزین به خوبی پمپاژ نشود و موقع حرکت ماشین ریپ می زند. دفعه اول که پمپ را تعمیر کردم همین اتفاق افتاد.
تعویض کل مجموعه پمپ بنزین خیلی بهتر است به شرطی که نوع مرغوب آنرا استفاده کنید و گرنه یک تعمیر خوب بهتر از تعویض بد است!
سیستم اندازه گیری مقدار بنزین در باک هم روی همین مجموعه سوار است که اگر کل پمپ را تعویض کنید، این سیستم نیز تعویض خواهد شد و اگر جنس نامرغوب باشد در این قسمت نیز ممکن است مشکلاتی بروز کند. مثلا گاهی اوقات ممکن است ببینید که آمپر بنزین کمتر از آن چیزی نشان می دهد که در باک است. این مورد هم اوایلی که در بار دوم پمپ سوخته بود و کل مجموعه را تعویض کرده بودم پیش می آمد. اما کم کم درست شد و احتمالا حرکت شناور روان شد چون شناور هم به مجموعه وصل است.
تعویض پمپ بنزین
تعویض کل پمپ بنزین 206 کار مشکلی نیست اما باز و بسته کردن دریچه آن بسیار مشکل است.
هر سه بار که برای تعمیر پمپ بنزین به بعمیر گاه رفتم شاهد بودم که با ضرب و زور قلم و چکش و حتی دو نفری آنرا باز و بسته کردند.
دو بار سعی کردم در آنرا باز کنم اما نتوانستم و وقتی از مکانیک پرسیدم گفت که قلق دارد! اما به نظر نمی آید که این قلق در فرانسه اختراع شده باشد. مخصوصا که روی این درپوش دو برآمدگی و سوراخ تعبیه شده که ذهن مرا به سمتی برد که یک آچار برای باز و بسته کردن درپوش پمپ بنزین 206 بسازم. البته ابزار مخصوصی برای این کار وجود دارد اما من ندیدم فقط شنیدم.
البته این آچار شباهتی به آچار های معمولی ندارد و شاید حتی بتوان آنرا نوعی پیچ گوشتی هم نامید!
بدون ابزار دو نفر باید یکی مثل شکل ضربه بزند و دیگری فشار وارد کند.
چند نکته در مورد باز کردن سوکت برق و شلنگ ها
- برای جدا کردن سر شلنگ های منتهی به پمپ بنزین باید ضامن آنرا به پایین فشار دهید و آنرا بکشید. ممکن است ضامن خیلی سفت باشد و با فشار نوک انگشت به اندازه لازم پایین نرود، از این رو از وسیله ای مثل سر پیچ گوشتی کمک بگیرید. نظیر این سر-شلنگ در سایر قسمت ها نیز هست که در صورت لزوم به همین ترتیب باید جدا شوند مثل وقتی که بخواهیم صافی بنزین که زیر خودرو است را تعویض کنیم. موقع بستن فقط باید سر-شلنگ را در لوله فشار داده - تا صدای تق شنیده شود - و کاری به ضامن نداریم.
- سوکت برق هم دارای خار و ضامنی است که مانع از بیرون آمدن آن می شود
اما دسترسی به آن مشکل تر از ضامن شلنگ است. برای آزاد کردن این ضامن باید از یک پیچ گوشتی بسیار نازک یا تکه ای سیم مفتولی باریک که آنرا دولا کرده باشید استفاده کنید.
- مجموعه پمپ بنزین در راستای بالا-پایین دارای فنری است که باعث می شود وقتی از جای خود خارج می شود، مقداری بلند تر شود. موقع باز کردن این خاصیت مشکلی ایجاد نمی کند اما در هنگام بستن، وقتی واشر لاستیکی (O-Ring) را در جای خود گذاشتید و پمپ را - در جهت درست - به داخل باک قرار دادید، باید آنرا با دست به پایین فشار داده و نگهداریم تا در پیچی پمپ بسته و کاملا سفت گردد.
هنگام بستن پمپ، جاگذاری واشر لاستیکی بسیار مهم است زیرا اگر به طور صحیح قرار نگیرد، بنزین به داخل چاله پمپ نشت کرده بوی بنزین در اتاق می پیچد و در کل بسیار خطرناک است.
گفته می شود که هر بار پمپ باز و بسته شود این واشر لاستیکی نیز تعویض گردد. نکته جالبی که برایم تجربه شد این است که واشری که قبلا روی پمپ بسته شده پس از باز شدن گشاد است و دوباره نمی توان آنرا بست اما اگر همین واشر را مدتی کنار بگذاریم دوباره جمع می شود. همانطور که در تصویر دیده می شود، واشر نو به راحتی درون واشر مستعمل قرار گرفته.
- وقتی پمپ کاملا بیرون آورده شده باشد واشر را راحت می توان در جای خود، بر روی لبه دریچه ای که پمپ داخل می شود قرار داد. پس از آن به آرامی پمپ را داخل می کنیم که واشر از جای خود بیرون نپرد.
مشکل خودم رو مطرح میکنم تا ببینم کسی اگر در این مورد اطلاعی داره یا با مشکل مشابهی مواجه بوده از تجربه هایش بگه.:113::53:
---------------------------------------------------------------
امروز که رفتم بیرون با ماشین اینقدر گرم بود که با کولر چند ساعت ماشین یکسره درحال کار بود.
خونه که آمدم احساس کردم داخل ماشین بوی بنزین شدید میاد.
زیر صندلی عقب که پمپ بنزین 206 قرار داره رو نگاه کردم و دیدم که به به! بنزین زده و نشت کرده و دریاچه ای از بنزین سـوپر درست شده!
من حدودا چند ماه پیش پایه لوله برگشت پمپ بنزین ماشینم ترک خورده بود(این قسمت بصورت فابریکی ضعیف می باشد) و این پایه رو با چسب دوقلو محکم جسب زده بودم.
دقیق که نگاه کردم دیدم ازجاهایی که چسب زدم نشت نداده و دقیقا از زیر لوله و گلویی لوله بنزین نشتی داده(جایی که نمیشه چسب رو اونقدر قطور کرد چون لوله ای که از فیـلتر بنزین میاد دیگه بستش جا نمیخوره).
یک جای بد دستی هم بود که اصلا نمیشد دست زد یعنی نه دست نه ابزار نمیرفت اون قسمت تا چسبهاش رو جدا کنم.
فشار بنزین هم چند برابر زمستون بود که چسب زده بودم لوله رو و اصلا باورم نمیشد اینقدر فشار بنزین شدید باشه یعنی بستش رو که باز کردم حدود یک لیوان یا کمی کمتر بنزین خارج شد اون هم با فشارتو سر و کله ام پاشید!!!
مطمئنم که اگه زمستون هم اینقدر فشار داشت حتما بنزین نشتی میداد همون موقع.
بعدش اون قسمت رو شروع به تراشیدن کردم که دوباره چسب بزنم اما چسبه بعد چند ماه مثل سنگ شده بود. و اصلا راه نمیداد. جاش هم که زیر لوله بود بد از بدتر.
خلاصه کلی عرق ریختم و زور زدم تا چسبه رو بتونم بکنم یا حداقل بتراشم با چاقو تا اینکه گفت تق!! و لوله پمپ بنزین شکست و خیالم رو راحت کرد!
دیگه ماشین هم روشن نمیشد با هل دادن آوردیمش تو پارکینگ و درش رو بستم و آمدم بالا.
حالا که دیگه لوله شکسته باید پمپ عوض بشه
این هم عکسش:
3 تا مسئله هست
یکی اینکه دیگه تعمیرگاه هم نمیتونه بره روپای خودش و باید تو پارکینگ تعویض شه پمپ. آیا امکانش هست خودم باز کنم پمپ رو؟ با توجه به اینکه آچارش رو ندارم با چی بازش کنم؟
دوم اینکه آیا پوسته پمپ پیدا میشه که فقط اون قابش رو عوض کنم؟ چون داخلی پمپ و همه چیز میزاش سالمه و فقط لوله پوسته اش ترک داشت. قاب نوش هست یا اوراقی هم باشه پیدا میشه؟ و آیا اصلا امکان تعویض قابش هست؟
سوم هم اینکه اگر بنابر تعویض پمپ شد، چه مارکی بخرم که مطمئن تر باشه و چند هست؟ کلا چند مدل تو بازار پمپ وجود داره؟
----
ممنون میشم بچه هایی که پمپ بنزین تعویض کردند یا اونایی که میدونند راهنمایی کنند.
ادامه مطلب...
اگر بتوانید یک تیپ 5 مدل 83 با کاکرد کم و ترو تمیز پیدا کنید
حدودا بین 17.5 الی 19 میلیون تومان هزینه خواهید کرد
البته این یک قیمت حدودی می باشد و در صورتی درست می باشد که یک ماشین تروتمیز بدون عیب و ایراد پیدا کنید
اختلاف قیمتی 1.5 میلیونی هم بر می گردد به نو و تمیز بودن یکسری لوازم مصرفی و شرایط خرید 2 طرف
توجه توجه :این قیمت مربوط به یک ماشین کم کارکرد و ترو تمیز می باشد