تعمیر پراید
تعمیر پراید سنسور اکسیژن سنسور میل بادامک بوش دنده دو شاخ کلاج جلو پنجره بوش کلاچ دیاگ صافی بنزین لنت ترمز استارت سوئیچ استارت
نگارش در تاريخ یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, توسط دوست

نگارش در تاريخ یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, توسط دوست

نگارش در تاريخ یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, توسط دوست

مقاله در مورد تکنولوژی ساخت لاستیک

نوشته شده توسط:علی شمس
پنجشنبه 8 بهمن 1388-09:12 ق.ظ

 

مقاله در مورد تکنولوژی ساخت لاستیک

لاستیک طبیعی :

لاستیک به ماده مهم و اقتصادی تبدیل شده است . در ایالات متحده ، مصرف سرانه لاستیک تقریباً 16.8 و در هندوستان تنها 0.22 است . صنایع حمل و نقل ، شیمیایی ، برق و الکترونیک و همچنین فضایی همگن از مصرف کنندگان اصلی لاستیک هستند . وقتی تولید لاستیک طبیعی ( کائوچو ) به دلیل تهاجم ژاپن به مناطق تولید لاستیک سنتزی کرد که به سرعت هم توسعه یافت . به طوری که در حال حاضر 88 درصد لاستیک مصرفی در ایالات متحده منشا سنتزی دارد . صنعت لاستیک موارد زیر را شامل می شود .

تولید مواد اولیه لاستیک سنتزی ، انواع گوناگون لاستیک ، واردات لاستیک طبیعی ، تولید افزودنیهای لاستیک و نهایتا ً ساخت فراورده های لاستیکی .

در ابتدای جنگ جهانی دوم وقتی تولید لاستیک طبیعی به دلیل تهاجم ژاپن به مناطق تولید لاستیک متوقف شد . ایالات متحده اقدام به ساخت واحدهای تولید لاستیک سنتزی کرد که به سرعت هم توسعه یافت . بنابراین عموما ً لاستیک ها را به دو نوع لاستیک طبیعی و لاستیک سنتزی طبقه بندی می کردند . امروزه لاستیک ها را به روشهای مختلف دسته بندی می کنند .

تاریخچه :

کریستف کلمب دریافت که بومیان آمریکا با توپهای لاستیکی بازی می کنند . اشیای لاستیکی نیز از چاه مقدس مایا در یونان بدست آمده بود . لاستیک ، تا جایی که می دانیم محصول سرزمین آمریکا است ولی تنها از طریق انتقال آن به معنی پاک کن را پریستلی کاشف اکسیژن Rubber  خاور دور و کشت در آنجا به این حد توسعه یافته است . وی اولین کسی بود که قابلیت لاستیک در پاک کن اثر مواد را مشاهده کرد . مواد لاستیکی تنها نتیجه تلاش در جهت تفلیحی و حفظ موادی

چون افتیون ، بوتادیان ، ایزوپرن بودند که از تقطیر تخریبی لاستیک طبیعی بدست می آمدند ، بدین ترتیب را تولید لاستیک سنتزی گشوده شد .

با آغاز جنگ جهانی اول ، انواع نامرغوب لاستیک از دی متیل بوتادیان در آلمان و روسیه تولید شد . گو دید با کشف پخت لاستیک توسط گوگرد در سال 1839 به شهرت رسید . این کشف مشکل چسبانکی طبیعی لاستیک را حل کرد و آن را به صورت تجاری در آورد . بیشترین تغییرات به لحاظ تاریخی نتیجه محدودیت واردات لاستیک طبیعی به امریکا بر اثر تهاجم نیروهای ژاپنی در سال 1941 بوده است . این حرکت سبب پژوهش و ساخت لاستیک های سنتزی طی سالهای بعد شد .

منابع لاستیک طبیعی ( کائوچو ) :

گیاهان بیشماری از جمله قاصدک ، گوایل ، گل روبینه و توت آمریکایی به عنوان منبع لاستیک پیشنهاد شده بودند . ولی هیچ یک توفیق درخت شیرابه ساز هوا برزیلینسیس و همچنین صمغ درخت ساپوریلا و درخت بالاتا را نداشته است . لاستیک طبیعی عمدتا ً در کشتزارهای مالزی ، اندونزی ، لیبریا و همساگیانثی  تولید شد . احتمالا ً به این علت که آنها مشکل بیماری های قارچی و حشرات را که کشتزارهای بومی آمریکا را تهدید می کرد نداشتند .  حدود 7 سال زمان لازم است تا این درختان به سن باروری برسند و پس از آن به مدت چند سال بار می دهند . بهره باردهی در طول جنگ جهانی دوم افزایش یافت و در حال حاضر از کشف انواع اصلاح شده درخت ، بهره ای بیش از 3000 کیلوگرم در هکتار درسال بدست می آید .

ساختار لاستیک طبیعی :

لاستیک طبیعی یا کائوچو ، سیلیس ، پلی ایزوپرن است و مولکولهای آن بر اثر کشش ، بلوری می شوند . بدین ترتیب شکل مطلوبی از تقویت حاصل می شود . به عنوان پیش نیاز ساختاری ، مولکولهای لاستیک های طبیعی و سنتزی باید طویل باشند . خاصیت مشخصه کشیدگی برگشت پذیر به دلیل ترتیب اتفاقی و کلافی زنجیرهای بسپاری است . بر اثر کشش ، زنجیرها بهم می خورند ولی مثل یک فلز ، پس از رها کردن تنش به شکل کلافی خود بر می گردند . لاستیک طبیعی 6 تا 8 درصد مواد غیر لاستیکی دارد و در برابر گرما اندوزی مقاومت زیادی نشان می دهد .

روش تهیه لاستیک طبیعی :

برای بدست آوردن شیرابه ف پوست درخت را طوری بر می دارند که مایع در فنجانهای کوچکی جمع شود ، فنجانها باید مرتبا ً جمع آوری شوند تا از گندیدگی یا آلودگی شیرابه جلوگیری شود . پس از آن شیرابه به محل جمع آوری برده می شود و در آنجا پس از صاف شدن با افزودن آمونیاک محافظت می شود . در طی این عمل ، لاستیک به شکل یک توده سفید خمیری از مایع جدا می شود ، و سپس از آن با استفاده از غلتک ورقه ای و در نهایت خشک می گردد .

ورقه یا دانه خشک شده متراکم و از آن مدلهایی به وزن 33 کیلوگرم می سازند . مقداری از لاستیک طبیعی بصورت شیرابه به بازار عرضه می شود . پیش از آنکه لاستیک را بتوان با انواع افزودنیهای لازم آمیزه کاری مثل دوده ( به عنوان پرکن ) گوگرد یا ترکیبات گوگردی ، تسریع کننده و ولکانش ، ضد اکسنده محافظ و روغن بر روی همان غلتک ها یا مخلوط کن ممکن است به ارتفاع  یک ساختمان دو طبقه باشد و در عین حال تنها بسته 250 کیلوگرمی را جوابگو باشد . پس از اختلاط ، لاستیک با وزن رانی یا قالب گیری به شکل محصول دلخواه در می آید و بعد پخت می شود . و ولکانشی به یک پلیمر سخت شبکه ای می انجامد که با گرمادهی مجدد نرم و با ذوب  نمی شود .

کائوچو :

معنی لغوی کائوچو ، درخت گریان است . از نظر قدمت تاریخی برای صنایع لاستیک منشا دقیقی نیست . اما اعتقاد این است که بومیان آمریکای مرکزی از برخی از درختان شیرابه هایی استخراج می کردند که این شیرابه ها که بعدها نام لاتکس را بخود گرفت اولین مواد لاستیکی را تشکیل می دادند .

پدیده ولکانیزاسیون :

در سال 1829 گودییر از آمریکا و مکین تاش از انگلستان ، این دو متوجه شدند که در اصل مخلوط کردن لاتکس طبیعی با سولفور و حرارت دادن آن ، ماده ای قابل ذوب و قابل شکل دادن ایجاد می شود که می توان از آن ، محصولات مختلفی از قبیل چرخ ارابه یا توپ تهیه کرد .

این پدیده همان پدیده ولکانیزاسیون است که در طی آن لاستیک اکسیده می شود و سولفور کاهیده و به سولفید تبدیل می شود . البته این عمل در دمای 110 درجه سانتی گراد تهیه می شود . نتیجه این کشف تولید لاستیکی مثل لاستیک های توپر ، پوتین و ... است .

کائوچوی طبیعی و مصنوعی :

کائوچوی طبیعی در شیره درختی به نام هوا Hevea وجود دارد و از پلیمر شدن هیدروکربنی به نام متیل ، بوتادین معروف به ایزوپرن بوحود می آید . با توجه به اینکه در فرمول ساختمانی کائوچو یا لاتکس طبیعی هنوز یک پیوند دوگانه وجود دارد ، به همین دلیل وقتی کائوچو را با گوگرد یا سولفور حرارت می دهیم ، این منومرها ، پیوند پی را باز می کنند و با ظرفیت های آزاد شده ، اتم گوگرد را می گیرند . در نتیجه کائوچو به لاستیک تبدیل می گردد .

حرارت دادن کائوچو با گوگرد و تولید لاستیک را اصطلاحا ً ولکانیزاسیون می نامند . به همین دلیل ،لاستیک حاصله را نیز کائوچوی ولکانیزه گویند . چند نوعی کائوچوی مصنوعی نیز ساخته شده اند که از مواردی مانند بوتادیان و جسمی به نام کلرو و بوتادین معروف به کلروپرن و جسم دیگری به فرمول دی متیل و بوتادین به تنهایی یا مخلوط درست شده اند . کلروپرن به راحتی پلیمریزه شده و به نوعی کائوچوی مصنوعی به نام نئوپرن تبدیل می شود .

تکامل در صنعت لاستیک :

بعدها در سال 1888 خواص مکانیکی لاستیک های تهیه شده توسط گودییر و مکین تاش با استفاده از کربن سیاه به عنوان یک ماده پرکننده و افزودنی بسیار بهبود بخشیده شده و در نتیجه بادی دانلوب ، تیوپ تهیه شد . بعد از آن لاستیک های سنتزی تهیه و به بازار عرضه شد مانند ایزوپرن ف بوتادیان و لاستیک های تیوکل .

 بعدها لاستیک های سنتزی مثل کوپلیمرهای استیرن و بوتادیان تهیه شده که در سال 1941 مصرف آن صفر بود . اما در سال 1945 مصرف آن 700000000 می رسید . به موازاتی که مصرف لاستیک های سنتزی بالا می رود ، مصرف لاستیک های طبیعی پایین می آید . چون لاستیک های سنتزی اقتصادی تر هستند .

تایر:

ضرورت وجود تایر در خودرو :

تحمل وزن خودرو

کاهش ضربه ناشی از نیروهای وارده از طرف جاده

امکان ایجاد حرکت در جهت دلخواه

انتقال نیروی ترمز و یا شتابگیری به جاده        

آج تایر (tread) :

این قسمت به عنوان رابط بین سطح جاده و تایر ، با ترکیبی از لاستیک های طبیعی و مصنوعی به عنوان لایه خارجی وظیفه محافظت از بدنه را در برابر سایش و صدمات احتمالی بر عهده دارد . طرح های مختلف آج برای تخلیه بهتر آب از زیر تایر و افزایش قابلیت تایر در برخورد با شرایط گوناگون سطح جاده ساخته می شود . می توان به طرح های رگه ای  ((Rib ، عرضی( (Lug ترکیبی از عرضی و رگه ای ((Rib&Lug و بلوکی (Block) اشاره کرد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند .

برای مثال طرح رگه ای در تایر ها جهت استفاده در جاده های هموار برای حرکت سریع کاربرد دارد . مقاومت بالا در برابر لغزش و صدای کم از جمله ویژگی های این طرح است .

همچنین در موارد طرح عرضی می توان گفت تایر با این طرح  آج بهتری دارد . اما صدای آن زیاد است و مقاومت کمی هم در برابر لغزش نسبت به طرح رگه های ، کشش دارد . این طرح بطور کلی بیشتر مناسب خودروهایی است که در مسیر های ناهموار تردد می کنند. طرح بلوکی تایر نیز بیشتر در تایرهای ویژه برف کاربرد دارد ، زیرا باعث کاهش لغزش در جاده های برفی می شود .

Rubber

لایه های سرپوش (cap plies ) :

برخی تایرها با دارا بودن دو یا چند لایه از جنس پلی استر جهت نگه داشتن هر چه بهتر بقیه اجزای داخلی تایر مخصوصا ً در سرعت های بالا انتخاب مناسبی برای خودروهای پر سرعت خواهند بود .

تسمه محافظ (Belts) :

در تایرهای رادیال ، لایه های محافظ مانند حلقه ای پیرامون تایر ، بین آج و بدنه قرار می گیرند .علاوه بر ایجاد اتصال بین این دو قسمت و جذب ضربات ناشی از سطح جاده ، مانعی در مقابل سوراخ شدن بدنه ایجاد می کنند . البته در تایرهای بایاس پلای نیز لایه های محافظی از جنس نایلون و (بعضا ً در خودروهای سواری از جنس پلی استر ) وجود دارد .

بدنه تایر (Car Cass) :

بدنه متشکل ازلایه هایی از رشته های مقاوم و مستحکم است که مجموعا ً قابلیت تحمل فشار داخلی تایر و همچنین نیروهای وارده از سطح جاده را دارا است . معمولا ً در خودروهای سواری جنس این لایه از الیاف پلی استر است و در خودروهای سنگین از فولاد استفاده می شود . زاویه نصب این لایه ها نسبت به محیط تایر در نوع رادیال بین 88 تا 90 درجه و در نوع بایاس پلای 30 تا 40 درجه است . استحکام یک تایر معمولی با تعداد لایه های بدنه توصیف می شود .

زهوار تایر (Bead Bundle) :

زهوار ، حلقه ای از سیم های فولادی با استحکام بالاست که با لاستیک پوشانده شده اند و جهت حفظ وضعیت تایر در رینگ و جلوگیری از خروج تایر بکار می رود .

دیواره های کناری ((Side Walls:

پایداری جانبی تایر توسط این دیواره ها فراهم می شود و مشخصات تایر و نام سازنده آن نیز بر روی این قسمت نوشته می شود .

آستر داخلی تایر (:(Inner Liner

این لایه لاستیکی که جایگزینی برای تیوپ در تایرهای بدون تیوب است ، جهت جلوگیری از نفوذ آزمایش های مربوط به هوا به بیرون از تایر بکار می رود .

آخرین مرحله در تولید تایر :

ابتدا طی مراحلی تمام اجزا ی مورد نیاز تایر تولید می شوند ، ولی تا این مرحله آنها هنوز به صورت کاملا ً ثابت و محکم جای گیری نشده اند ، در ضمن هیچ گونه علامتی روی دیواره و یا طرحی روی آج آن وجود ندارد . در این مرحله به این قرار ( Curing machine) می گویند . در مرحله اخر تایر در ماشین کیورینگ ((Green tire مجموعه ، تایر نارس می گیرد تا با کار کردی تقریبا ً مشابه فر اجاق گاز ، تمام علامت هات و الگوی آج بوسیله قالب های مربوط روی تایر ایجاد شود ، گرمای بکار رفته در حین انجام این کار باعث محکم شدن هر چه بیشتر اتصال بین اجزا تایر می شود ، کمی بعد از این جوشکاری (vulcanizing ) و گذراندن مراحل بررسی کیفیت تایر تولیدی ، محصول آماده عرضه است . همه می دانند اگر تایر نباشد خودرو نمی تواند حرکت کند ، پس باید حواس رانندگان حسابی به لاستیک باشد ، چون لاستیک سالم و مناسب ایمنی اتومبیل و سرنشینان را افزایش می دهد . رعایت برخی نکات ، سلامتی لاستیک خودرو را تضمین می کند . فشار باد لاستیک چرخ ها مهمترین عاملی است که در عمر لاستیک اثر می گذارد . با نگهداشتن باد لاستیک ها در فشار درست ، عمر لاستیک ها تقریبا ً دو برابر می شود .

همیشه باید سالم ترین لاستیک ها در چرخ جلو استفاده شود تا امکان ترکیدن کاهش یابد . چون ترکیده لاستیک های جلو خطرناک تر از ترکیدن لاستیک هی عقب است و در سرعت های بالا احتمال چپ کردن خودرو چند برابر می شود . لاستیک های جلو قسمت های جلویی خودرو را هدایت می کند و بالطبع بخش اعظم نیروهای خودرو در سر پیچ را تحمل می کنند . در حالی که لاستیک های عقب نیروهای رانش را تحمل می کنند و به همین دلیل است که لاستیک های چرخ جلو بیشتر در قسمت بیرونی آج خورده می شوند . و لاستیک های چرخ عقب در وسط آج می خورند .

فشار باد زیاد و فشار باد کم هر دو باعث اسیب رساندن به لاستیک ها می شوند . پایین بودن فشار باد در هنگام رانندگی باعث اصطکاک بیشتر و در نتیجه تولید حرارت بیش از حد در لاستیک می شود و عمر لاستیک را به شدت کاهش می دهد . اگر لاستیک از دو طرف خورده شود ولی در بخش میانی سالم بماند ، نشانه کم بودن فشار باد لاستیک در طول رانندگی است و اگر فقط در وسط ساییده شود نشانه زیاد بودن فشار باد لاستیک است .

توجه داشته باشیم که بار سنگین ، عمر لاستیک را کم می کند چون به نسوج لاستیک بیش از اندازه فشار وارد می شود . برای طول عمر بیشتر لاستیک باید آن را از روی روغن و بنزین دور نگه داشت . از قرار دادن لاستیک در محیط باز و در معرض تابش مستقیم خورشید هم باید به شدت جلوگیری کرد . ضمن آنکه لاستیک ها نباید در نزدیکی منبع گرمایی و مواد شیمیایی قرار گیرند. در هنگام خرید لاستیک باید به نوع خودرو و همچنین نوع رینگ توجه کرد . رینگ حتما ً باید استاندارد خودرو باشد و از نظر پهنا و قطر رینگ مشابه لاستیک استاندارد باشد . در ضمن استفاده ازلاستیک ها با اندازه های مختلف و مارک های متفاوت در یک محور اشتباه است . این کار امنیت خودرو را در سرعت های بالا به خطر می اندازد ، چون لاستیک ها با ساختار متفاوت و حتی ساخت شرکت های متفاوت از نظر ارتفاع و پهنای لاستیک با یکدیگر فرق دارد
نگارش در تاريخ یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, توسط دوست

نگارش در تاريخ یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, توسط دوست

 

عکس گل نام گل تعداد لایه ها کشور سازنده برند اندازه لاستیک
N5000 4 کره جنوبی رودستون 205/60-R14
KU31C 4 کره جنوبی کومهو 185/65-R14
CP641 4 کره جنوبی رودستون 185/65-R15
N5000 4 کره جنوبی رودستون 205/65-R14
نامشخص 4 کره جنوبی رودستون 215/60-R14
نامشخص 4 ژاپن دانلوپ 175/70-R13
KH11 4 کره جنوبی کومهو 215/60-R15
KH11 4 کره جنوبی کومهو 195/65-R14
N5000 4 کره جنوبی رودستون 195/65-R14
KH25 4 کره جنوبی کومهو 225/50-ZR16
KH11 4 کره جنوبی کومهو 205/60-R15
KH18 4 چین کومهو 205/55-R16
نامشخص 4 کره جنوبی رودستون 155/65-R13
SX-1 4 تایوان سونار 175/60-R13
769 4 چین کومهو 165/65-R13
769 4 ویتنام کومهو 165/65-R13
769 4 چین کومهو 175/60-R13
KU31 4 کره جنوبی کومهو 185/60-R13
CP641 4 کره جنوبی رودستون 185/60-R13
KW11 4 کره جنوبی کومهو 165/70-R13
KW11 4 کره جنوبی کومهو 205/60-R15
نامشخص 4 کره جنوبی رودستون 185/65-R14
نامشخص 4 کره جنوبی رودستون 175/60-R13
نامشخص 4 کره جنوبی رودستون 165/65-R13
نامشخص 4 کره جنوبی کومهو 165/65-R13
KW19 4 کره جنوبی کومهو 225/45-ZR17
N5000 4 کره جنوبی رودستون 195/60-R14
CP641 4 کره جنوبی رودستون 185/70-R13
Roadian H/P (SUV) 4 کره جنوبی رودستون 225/70-R15
نامشخص 4 کره جنوبی رودستون 185/70-R13
Roadian H/P (SUV) 4 کره جنوبی رودستون 255/70-R15
نامشخص 4 کره جنوبی رودستون 175/70-R13
KH11 4 کره جنوبی کومهو 195/60-R14
KH17 4 ویتنام کومهو 205/60-R14
KH17 4 ویتنام کومهو 205/60-R15
KH17 4 ویتنام کومهو 165/65-R13
KH17 4 ویتنام کومهو 175/60-R13
769 4 ویتنام کومهو 175/60-R13
CP641 4 کره جنوبی رودستون 155/65-R13
KH18 4 ویتنام کومهو 185/65-R14
KH18 4 چین کومهو 185/65-R14
KH18 4 چین کومهو 185/65-R15
KU31 4 کره جنوبی کومهو 205/55-R15
KL51 4 ویتنام کومهو 245/70-R16
Roadian H/P (SUV) 4 کره جنوبی رودستون 205/70-R15
857 4 ویتنام کومهو 205/75-R14
791 4 کره جنوبی مارشال 205/75-R15
KH25 4 چین کومهو 185/65-R15
نامشخص 4 چین رودستون 165/65-R13
KU25 4 کره جنوبی کومهو 205/50-R16
KU25 4 کره جنوبی کومهو 215/45-R17
KR21 4 کره جنوبی کومهو 165/80-R14
KU33 4 کره جنوبی کومهو 215/60-R14
KH11 4 کره جنوبی کومهو 215/45-R17
795 4 کره جنوبی کومهو 235/70-R16
795 4 کره جنوبی کومهو 245/65-R16
795 4 کره جنوبی کومهو 245/70-R16
نامشخص 4 کره جنوبی کومهو 235/65-R16
KH17 4 چین کومهو 205/60-R15
KU25 4 کره جنوبی کومهو 205/55-R16
KU25 4 کره جنوبی کومهو 205/45-R16
SV-820A 4 کره جنوبی نِکسِن 185/80-R14
Roadian H/T (SUV) 4 کره جنوبی رودستون 255/70-R15
SV-820 4 کره جنوبی نِکسِن 195/80-R15
Roadian H/T 4 کره جنوبی نِکسِن 235/75-R15
792 4 کره جنوبی کومهو 235/70-R16
Classe Premiere 672 4 کره جنوبی نِکسِن 225/55-R17
Classe Premiere 672 4 کره جنوبی نِکسِن 235/50-R18
SV-820 4 کره جنوبی نِکسِن 195/80-R14
CP641 4 کره جنوبی رودستون 195/60-R14
نامشخص 4 کره جنوبی نِکسِن 225/55-R17
CP641 4 کره جنوبی رودستون 205/60-R15
KH17 4 چین کومهو 215/65-R15
Classe Premiere 672 4 کره جنوبی نِکسِن 255/55-R17
نگارش در تاريخ یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, توسط دوست

دنیای باورنکردنی فرمول یک - قسمت پنجم: ترمز و تایر اتومبیل فرمول یک

مسابقات اتومبیل رانی فرمول یک، از بزرگترین رویداد‌های ورزشی، مهندسی و سرگرمی در جهان به شمار می روند. هر دو هفته یک بار، به طور متوسط بیش از ۱۲۰۰۰۰ نفر از نزدیک، و بیش از ۳۰۰ میلیون نفر از طریق گیرنده های تلوزیون خود شاهد این مسابقات هستند. هر جا این همه انسان وجود دارد، سر و کله شرکتهای بزرگ نیز پیدا خواهد شد.
 
حامیان مالی فرمول یک برای حضور همیشگی در جلوی چشم مردم و معرفی برند خود در مکانهای شیک و معتبری نظیر مسابقات فرمول یک، صد‌ها میلیون دلار خرج می کنند. رانندگان فرمول یک از جمله مشهورترین ورزشکاران و ستارگان جهان هستند. و بسیاری از طرفداران و هواداران سرسخت مسابقات، هر دو هفته یکبار به تماشای رقابت آنان می نشینند.
 
دیدن رقابت‌های ورزشی و عملکرد ستارگان در هر مسابقه ورزشی جذاب و دیدنی است. اما قسمتی از هیجان این مسابقات نیز مدیون مهندسی و فن‌آوری اعجاب‌انگیز این رشته است که بی شک در اوج توانایی بشری قرار دارد. در مجموعه ده قسمتی «دنیای باورنکردنی فرمول یک» در پی آن هستیم که جنبه های مختلف این رویداد مهیج را با شما در میان بگذاریم.
 
قسمت‌های مختلف این مجموعه عبارتند از:
• قسمت اول: مقدمه، تاریخچه، تشکیلات، قوانین و هزینه‌ها
• قسمت دوم: مشخصات عمومی اتومبیل‌ فرمول یک
• قسمت سوم: موتور اتومبیل‌ فرمول یک
• قسمت چهارم: بدنه اتومبیلها
• قسمت پنجم: ترمز و تایر اتومبیل فرمول یک
• قسمت ششم: پیست مسابقه
• قسمت هفتم: رانندگان و تیم‌ها
• قسمت هشتم: بهترین رانندگان
• قسمت نهم: تصادفات و ایمنی
• قسمت دهم: اینفوگرافیک ها و تصاویر

از شما دعوت میکنیم در قسمت پنجم این مجموعه با نارنجی همراه باشید.
 

سیستم ترمز

توان ترمز اتومبیلهای فرمول یک در حدود ۸۰۰ اسب بخار است. در ترمز‌های شدید زمانی که راننده فرمول 1 پای خود را بر روی پدال ترمز قرار می‌دهد، میزان شتاب منفی وارد شده به وی معادل برخورد با یک دیوار آجری با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

این قدرت ترمزگیری تا حدی شدید است که برخی از رانندگان گزارش کرده‌اند که در هنگام ترمزهای بسیار شدید، آب غدد اشک‌ریز چشمی آنان به سمت ویزور پرتاب می‌شود. در زمان گرفتن ترمز، انرژی لازم برای رساندن سرعت اتومبیل از ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت به ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت معادل انرژی لازم برای پریدن یک فیل تا ارتفاع ده متری است.
 
دیسک ترمز فرمول یک از فیبر کربن ساخته شده است. این دیسک‌ها در هنگام ترمز تا دمای ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد داغ می‌شوند که از دمای گدازه‌های آتشفشانی نیز بیشتر است. ترمزهای کربنی بکار گرفته شده در فرمول یک برای این که خوب عمل کنند باید حداقل به دمای ۵۰۰ درجه سانتیگراد برسند. 
 
دمای این ترمز‌ها تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد نیز افزایش می‌یابد. در صورتی که اتومبیلها پشت خودروی ایمنی گرفتار شده‌ باشند رانندگان با ترمز‌های متوالی دمای ترمز وسیله خود را در بازه مطلوب نگه ‌می‌دارند، چرا که در غیر این صورت ترمز آنان به صورت مناسبی عمل نخواهد کرد.

توقف کامل اتومبیل از سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها با ۵۵ متر خط ترمز انجام می‌شود و فقط ۱.۹ ثانیه به طول می‌انجامد. در حین مسابقه پس از آنکه رانندگان مسیری را با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کردند، برای رساندن سرعت به ۸۰ کیلومتر بر ساعت جهت هدایت اتومبیل در قوس تنها به ترمز ۱۰۰ متر قبل از قوس نیاز دارند تا در کمتر از سه ثانیه این تغییر سرعت انجام شود.
 

تایرها

یک تایر خشک فرمول 1 زمانی به حالت عملکرد بهینه خود می‌رسد و بهترین چسبندگی را خواهد داشت که دمای الیاف تایر بین ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد باشد. در سرعتهای بالا این تایرها تا ۵۰ بار در ثانیه به دور خود می‌چرخند. تایرها در دوره عمر حدود صد کیلومتری خود تقریبن ۵۰۰ گرم از وزن خود را به علت فرسایش از دست می‌دهد.

فرسایش تایر در مسابقات فرمول یک

 
رانندگان اتومبیل‌های فرمول در تشخیص باد لاستیک‌های وسایل نقلیه خود بسیار حساسند به طوری که حتی قادرند اختلاف فشار تایرها در بازه کمتر از ۰.۱۰ اتمسفر را تشخیص دهند. در تایرها بجای استفاده از هوا از گاز نیتروژن استفاده می‌شود تا هیچ بخار آبی در تایرها وجود نداشته باشد. چرا که بخار آب در صورت گرم شدن تایر باعث افزایش شدید فشار تایر می‌شود. در پیت استاپ‌ها، تعویض تایرهای اتومبیل‌ها عموماً در کمتر از ۴ ثانیه انجام می‌شود.
 
زمانی که اتومبیل ایمنی وارد پیست مسابقه می‌شود، رانندگان مجبور هستند از سرعت خود بکاهند و پشت سر خودروی ایمنی قرار بگیرند. این مسئله باعث می‌شود که تایرها سرد شوند و اصطکاک مناسب بین تایر و سطح راه از دست برود. به همین دلیل آن‌ها به شدت فرمان را به چپ و راست حرکت می‌دهند تا با ویبره کردن تایرها، آن‌ها را گرم کرده و اصطکاک را در بازه مطلوب حفظ کنند.
 
دمای تایرها در هنگام مسابقه به ۱۶۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. حتی بعد از اتمام مسابقه در حدود ۱۲۰ درجه سانتیگراد است. این حرارت آنقدر هست که بتوان روی تایرها نیمرو درست کرد. البته بهتر است تنها در صورتی این کار را بکنید که ترکیب نیمروی تخم‌مرغ با خرده لاستیک را دوست داشته باشید.
 

لوئیس هملیتون پس از پیروزی (میزان فرسایش تایر در این شکل به راحتی مشهود است)

 
اگر راننده‌ای در پیچ خاصی ترمز شدید بگیرد، ممکن است در قسمتی از تایر نقطه صاف ایجاد شود. این مسئله باعث می‌شود که کنترل وسیله دچار اشکال شود و در بدنه لرزش‌های شدیدی ایجاد شود. در بسیاری از موارد، در صورت وقوع "نقطه صاف" در تایر، راننده مجبور می‌شود که پیت استاپ انجام دهد.
 
در فرمول یک برای شرایط مختلف آب و هوایی تایرهای مختلفی وجود دارد. گاهی اوقات تغییر شرایط جوی سبب می شود که رانندگان مجبور شوند استراتژی رفتن به پیت را تغییر دهند تا بتوانند با تایر مناسب به ادامه مسابقه بپردازند.
 
تایر‌ها از لحاظ چسبندگی و دوام با یکدیگر تفاوت دارند و در سال ۲۰۱۳ به شش دسته سخت (حلقه نارنجی در بغل تایر)، متوسط (حلقه سفید)، نرم (حلقه زرد)، بسیار نرم (حلقه قرمز)، بارندگی بدون وجود آب در سطح پیست (حلقه سبز) و بارندگی کامل (حلقه آبی) تقسیم می شوند. چهار نوع اول مربوط به شرایط خشک هستند و هر چه تایری سخت‌تر باشد کمترین چسبندگی و بیشترین دوام را دارد.
 
دوام بیشتر به معنی دیرتر رفتن به پیت استاپ است که می تواند بسته به استراتژی تیم شرکت‌کننده به تغییر موقعیت راننده در جدول نتایج کمک کند. در سال‌های گذشته تایرهای میشلین و بریجستون در مسابقات استفاده می شد ولی برای سال 2013 تنها تایرهای پیرلی بکار گرفته شده است. این تایرها در شرایط خشک از نوع بدون آج (slick tire) هستند ولی برای شرایط بارندگی آج دارند.
 
همان طور که در تصویر می بینید، عمق آج در تایرهای آبی بیشتر از تایرهای سبز است. لازم به توضیح است که تایرهای پیرلی در فصل ۲۰۱۳ در یکی دو مورد (جایزه بزرگ بریتانیا و بلژیک) عملکرد مطلوبی از خود نشان ندادند، به همین جهت میشلین اعلام آمادگی کرده است که از سال ۲۰۱۴ دوباره وارد مسابقات فرمول یک شود.
 

تایرهای استفاده شده در فصل ۲۰۱۳ مسابقات فرمول یک

نگارش در تاريخ سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

روشن کردن موتور خودرو در ابتدای روز

WEAR-FREE COLD ENGINE STARTS

 

روشن کردن موتور سرد بدون اایجاد فرسایش در آن :

  WEAR-FREE COLD ENGINE STARTS

 

یکی از روشهای زیاد کردن عمر موتور و  حذف خرابی زود هنگام قطعات آن استفاده از سیستم روغنکاری اولیه است چنین دستگاهی در بازار موجود است و نصب آن هم سریع و آسان است و مشکل فقدان روغنکاری در شروع کار موتور را برطرف می کند .

شاید به این نکته واقف نباشید ولی هنگامیکه اتومبیل اتان را روشن می کنید قسمت عمد ه ای از فرسایش  موتور در همان لحظه اتفاق می افتد و صدای ضربه زدنها و سخت کردن که هنگامروشن کردن ماشین شنیده می شود دقیقا به همین علت است .

در حقیقت 95% سایش موتور در همان 10 ثانیه اول بعد از روشن کردن ماشین اتفاق می افتد قبل  از آنکه روغن  بتواند لایه محافظت کننده ا ش را بر روی یاتاقانها و دیگر قطعات حساس بگستراند ..

 

 هنگامیکه موتور داغ را خاموش می کنیم شروع به سرد شدن می کند و روغن هایی که در بخش های مختلف موتور پاشیده شده بودند همگی چکه کرده و به کارتل بر می گردند . وقتی برای مدت طولانی این موتور خاموش باقی بماند ( مثلا در طول شب ) روغن های جمع شده در کارتل بتدریج سرد و غلیظ می شوند و پمپ کردن آنها مشکل می شود . به همین جهت است که تا چند ثانیه ای بعد از استارت ماشین هیچ گونه فشار روغنی وجود ندارد و دراین زمانی که موتور در جا کار می کند قطعات ان نظیر یاتاقانها ،پیستون  ها ، میل بادامک و شاتونها منتظر رسیدن روغن هستند .  به همین علت است که بیشترین سایش موتور در همان اولین لحظات آن اتفاق می افتد و هر بار که موتور را خاموش و روشن  می کنیم این سایش تکرار می شود .  ذرات فلزی که در اثر این سایش بوجود آمده اند به همراه روغن حرکت می کنند و سایش های بیشتری را پدید می آورند و روند سایش را شتاب می بخشند  .

 

روش درست روشن کردن ماشین :

 بنابراین به هنگام روشن کردن ماشین اصلا به آن گاز ندهید این بد ترین کاری است که می توان انجام داد بگذارید موتور خیلی آرام با دور کم کار کند حتی بعضی  ماشین ها از فیوز های تاخیری در سر راه دلکو استفاده می کنند که باعث می شود ماشین به اصطلاح با تک استارت روشن نشود بلکه در دومین و سومین  استارت زدن روشن شود تا بخشی از سیستم آن روغنکاربی شود .

 

 این حالت خشک و بدون روغن روشن شدن موتور بخصوص در نواحی که هوای خیلی سرد یا خیلی گرم دارند .( مثلا اردبیل و ماهشهر ) بیشتر اتفاق می افتد . و موتور ماشین به روغن کاری اولیه بیشتر و طولانی تری نیاز داشته باشد . سیستمهایی که بتوانند این روغن کاری اولیه را انجام دهند از سال 1988طراحی شده اند طرز کار آن ساده است یک پمپ برقی قبل از روشن شدن ماشین روغن مورد نیاز برای روانکاری آن را تامین می کند . چنین روشی می تواند از فرسایش زودهنگام ماشین و هزینه های چند هزار دلاری آن جاوگیری کند ( البته در ایران بدلیل دستمزد پائین ، هزینه تعمیر اساسی موتور کمتر است و بسته به نوع ماشین و شدت خرابی بوجود آمده در ان بین 300 تا 700 هزار تومان هزینه دارد . در اینجا قیمت وسایل یدکی بالاست و کیفیت آنها پائین است .

منبع :  http://www.diy-boat.com

نگارش در تاريخ سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

نقش فشار دادن همزمان پدال گاز در لحظه استازت زدن، در اين حالت براي روشن شدن ماشين چيه؟چه ربطي داره؟

 

در حالت عادی نباید نیازی به فشردن پدال گاز باشه. ولی معمولا برای رسیدن هوا و بنزین بیشتر این کارو انجام میدن که شمع با اولین جرقه موتور رو روشن کنه.

 

با سلام و تیریک پیشاپیش سال نو به همگی مخصوصا 206 و آقا کیوان
اگه مشکل 206 منو(مدل 86) از روزهای قبل خونده باشید مشکلم این بود که موقع استارت زدن تا پدال گاز رو فشار نمیدادم روشن نمیشد.اما بعد از راه رفتن و گرم شدن ماشین، با یه نیش استارت روشن میشد.میدونید نتیجه چی شد؟
رفتم دیاگ زدم مثل روز اولی که خریده بودمش خطای سنسور اکسیژن داد.باتری ساز گفت این مشکل ربطی به یاطری نداره  و باید سنسور اکسیژن عوض بشه.اما چون باطریم تر بود و چراغش سبز نبود اون رو هم چک کرد و متاسفانه باطریم  هم 40 بود و ضعیف برای 206(خذا خفه کنه ایرانخودرو رو) هم کاملا دشارژ شده بود و مرخص.سرتون رو درد نیارم باطری کره ای که پیدا نکردم یه باطری اتمی ایرانی با 15 ماه گارانتی گذاشت رو ماشینم به اسم اوربیتال که برای سپاهان باطریه تا اینجا 75 هزار تومان/یه سنسور اکسیژن از نمایندگی ایساکو خریدم 50 هزارتومان و 10 تومان دادم مکانیک عوضش کرد مجموعا 135 هزار پول تو گلوش خوابیده بود.حالا با یه نیش استارت روشن میشه.فقط فکر کنم سنسور اکسیژن رو گرون بهم داده تازه با اینکه گفتم جنس خوب بده چینی داد که ضمانت هم نداشت.[b][i][u]فکر کنم اینجا سرم کلاه رفته؟نمیدونم. یه سوال دیگه بعد از نصب سنسور نمایشگر ساعت و تاریخ خودرو صفر کرده و چشمک میزنه چرا باید چکار کنم؟[/u][/i][/b]

نگارش در تاريخ سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

 

 

جدول عیب یابی برق خودروهای انژکتوری ( قابل استفاده برای تعمیرکاران و رانندگان )

 

 

 

 

 

 

جدول عیب یابی خودروهای

 

 

 انژکتوری

 

 

( قابل استفاده برای تعمیرکاران و رانندگان )

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 تهیه و تنظیم :  مهندس افشین امیری رودباری

 

 

 

نوع عيب

علت خرابي

 

 

 

 

      روشن نشدن خودرو

1- سوئيچ اينرسي : ممكن است در اثر ضربه شديد به خودرو ( مانند دست انداز ) عمل كرده باشد

2-  سنسور دور موتور ممکن است خراب باشد یا براده به نوک آن چسبیده باشد.

3-  پمپ بنزين ( فیوز سیم کشی پمپ بنزین )

4-  رله اصلي دوبل : در این حالت چراغ چک پشت آمپر نداریم.

 ولی اگر رله بنزین ایراد داشته باشد چراغ چک داریم 

5-  گير كردن شافت استپر موتور

6- با دیاگ چک شود دمای آب  چند درجه است ( مثلاً اگر 40- یا 215 + را نشان دهد فشنگی آب یا سیم کشی ایراد دارد

7-  در خودرو هاي پيكان و RD سنسور MAP

8-  باتري

9- قطع شدن تغذیه ECU : در این حالت نيز چراغ چک پشت آمپر خاموش است. با توجه به نقشه، مسیر ولتاژ 12 ولت و سوئیچ باز را چک کنيد.

10- خرابی ECU : به عنوان مثال اگر چراغ چک نداشته باشیم ممکن است آی سی رگولاتور يا رله دبل خراب باشد.

 

خودرو در هنگام صبح با استارت زياد روشن مي شود اگر زياد گاز داده شود خاموش مي شود

1-  سنسور مپ  MAP

خودرو در هنگام صبح بااستارت اول روشن نمیشود اما دربقیه اوقات فوراً روشن میشود

1- فشنگی یا سنسور دمای آب

خودرو در هواي سرد روشن نمي شود

1- فشنگی یا سنسور دماي آب

 

خودرو در هوای سرد مثلا صبح ها به محض روشن شدن خاموش می شود به معنای دیگر ساسات نمی کند و باید پا روی پدال نگه داشته شود

1-        استپر موتور ( ممکن است نوک آن کثیف شده باشد  یا شفت آن بر اثر انبساط و انقباض گیر کرده باشد استپر را تمیز کرده و چند قطره به انتهای شفت روغن بزنید)

2-        گرمکن هوزینگ دریچه گاز

3-        سنسور دمای آب

 

خودرو به صورت نیمه کامل روشن میشود و با رها کردن سوییچ ، دوباره خاموش میشود

 

1- خراب شدن و نیم سوز شدن کویل

روشن نشدن خودرو در هنگام استارت گرم ( يعني 20 تا 30 دقيقه بعد از خاموش شدن موتور در تابستان )

1-  سنسور دور موتور ايراد دارد ( اين سنسور در اثر گرما زياد كيفيت خود را از دست داده است ) يا براده های نوک آن تميز شود.

بد روشن شدن خودرو در آب و هوای سرد

 

1- سنسور دمای آب

خودرو در هنگام روشن شدن دچار خام سوزي مي شود

 

1-  سنسور اكسيژن خراب است ( گرم كن آن كار نمي كند )

 

خاموش شدن خودرو در دور آرام

1-      گير كردن شافت استپر موتور

2-      دريچه گاز

 

خاموش شدن خودرو در اثر ضربه مانند دست انداز يا تصادف

 

 

1 - سوئيچ اينرسي عمل كرده است

با ايجاد بار اضافي در دور آرام،  موتور دچار لرزش يا خاموش مي شود

 

1-        استپر موتور

2-        اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد باید ECU را باز کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنيد

 

با چرخاندن فرمان هيدروليك در دور آرام، موتور دچار  لرزش يا خاموش مي شود

 

1-      سنسور فشار فرمان هيدروليك

2-      استپر موتور

3-      اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد باید ECU را باز کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنيد

 

خاموش شدن موتور در بعضی اوقات هنگام كاهش سرعت  و  زمانيكه دنده درگير  است ( به خصوص پشت چراغ قرمز )

 

1- سنسور سرعت خودرو ( فیوز و سیم کشی چک شود )

خاموش شدن ( كپ كردن )  ماشین به خصوص در زمان رها کردن ناگهانی پدال گاز

 

1-            خرابی استپر موتور

2-            اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد باید ECU را باز کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنيد

 

در هنگام خاموش كردن ، موتور لرزش دارد

 

1- سنسور مپ MAP

ایجاد حالت CUT OFF قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین( مثلاً دور موتور به 3000 نمی رسد )

 

1-        سنسور دور موتور

2-        ممکن است فاصله بین سنسور دور موتور  با دنده کم شده باشد ( با یک واشر نسوز 1 یا 2 میل بین سنسور و بدنه فاصله را زیاد کنید )

3-        ECU  موتور : مسیر منفی دریچه گاز را با یک سیم نازک اتصال کوتاه کنید یا مسیرهای جریان روی برد را بازبینی کرده تا قطعی بوجود نیامده باشد. در غیر اینصورت ایپرام برنامه ریزی شود یا آیسی دور موتور و دریچه گاز تعویض شود

4-         

ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج در یک دور موتور مشخص ( يا شلاق زدن )

 

1- سنسور دور موتور

دود کردن خودرو به طور محسوس در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور ( معمولا در يكي از حالات )

 

1-        سنسور دمای آب

2-        برنامه ریزی ایپرام ECU

دود كردن موتور در حالت عادي ( دود سياه )

1- گرفتگي انژكتور ها

2-  نشتي از ناحيه اورينگ انژكتور

3- برنامه ریزی ایپرام ECU

 

دود كردن موتور گاهي اوقات كه در هنگام گاز دادن كم يا زياد مي شود

 

1-  پتانسيومتر دريچه گاز

بد کار كردن موتور در سرعت های بالا

 

1-      سنسور سرعت خودرو

2-      گرفتگي و كثيفي فيلتر بنزين

 

در سربالایی ها و هنگام شتاب گیری خودرو  براي سرعت زياد ، ريپ مي زند يا لرزش دارد

 

GetBC(167);

دوستان من يه پرايد دست دوم مدل 83 انژكتوري خريدم نزديك به 3 سال ميشه

اما 2 سالي هست كه يه مشكلي براش پيش اومده ، خواستم اگر تجربش رو داريد راهنمايي بفرماييد كه مشكل از كجاست و براي حلش كجا بايد نشونش بدم

اين ماشين وقتي كه چند ساعتي خاموش باشه وقتي كه روشنش ميكني حتما بايد چند دقيقه اي گاز بخوره حسابي تا راه بيفته وگرنه خاموش ميكنه در چند دقيقه اول كه روشنش كني اگر گاز ندي ماشين به تكون خوردن مي افته و خاموش ميكنه ، در حال حركت هم باشي ، گاز نخوره يا كم بخوره خاموش ميكنه و بايد پارو روي گاز بزاي تا بعد از چند ثانيه گاز بخوره

نمي دونم مشكل از چي مي تونه باشه؟ از زمستان هاي اين مشكل حاد ميشه و در هواي گرم خيلي كمتره ، در ضمن اينكه استارت هم كه ميزني ، به ندرت با يه بار استارت زدن و در موارد ديگر 2 تا سه بار بايد استارت زد تا ماشين روشن بشه
 
من هم همین مشکل رو داشتم و تقریبا 3 سال با اون درگیر بودم کلی هم خرج ماشین کردم ( شاید بتونم بگم تقریبا کلیه سنسور های ماشین رو عوض کردم ) حتی برخی از قطعات رو با ماشین دوستان عوض کردم ولی جوابی نگرفتم . همچنان در روز های سرد سال ( مخصوصا زمستان ) اون هم در صبح ها و یا وقتی ماشین زیاد می خوابید این مشکل ( استارت خوردن و روشن شدن ) رو داشتم تا بالاخره ماشین رو پیش یه مکانیک با انصاف و با تجربه بردم و اون هم بعد از یک شب که ماشین رو پیشش گذاشتم مشکل رو متوجه شد . مشکل خیلی ساده ولی ریز بود .
صاحب قبلی ماشین برای کارکرد بهتر ماشین در فصل گرما یک مقاومت ریز و کوچک در سر را سیم های مربوط به سنسور دمای آب ( فشنگی آب ) به ECU قرارداده بود که این امر در زمستان باعث بروز مشکل در خودرو میشد . چون تقریبا اکثر باطری سازها این کار رو میکنند تا فن ماشین زودتر روشن بشه . این کار باعث میشه تا پیامی که در مورد دمای هوا و آب به ECU ارسال بشه  غیر واقعی باشه و خودرو در زمستان و هوای سرد با مشکل روشن شدن روبرو بشه .

نگارش در تاريخ جمعه 25 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست
کد خبر: ۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۳:۰۹
امروز دوشنبه 4 آذر؛
امروز در بازار هر عدد باطری اوربیتال 74 سیلد ( اتمی )با قیمت 192 هزار تومان به فروش می رسد.
به گزارش صبحانه، قیمت باطری های خودرو در بازار امروز به شرح زیر است:

آمپر

کارخانه تولید کننده

قیمت(تومان)

88 اسیدی

Golden

239,000

150 اسیدی

Golden

379,000

170 اسیدی

Golden

429,000

200 اسیدی

Golden

495,000

سیلد (اتمی) 55

Golden

149,000

سیلد (اتمی) 60

Golden

162,000

سیلد (اتمی) 66

Golden

174,000

74 سیلد ( اتمی )

اوربیتال

192,000

55 سیلد ( اتمی )

اوربیتال

149,000

60 سیلد ( اتمی )

اوربیتال

162,000

66 سیلد ( اتمی )

اوربیتال

174,000

35

لاجیکس

125,000

45

لاجیکس

158,000

55

لاجیکس

181,000

60

لاجیکس

198,000

66

لاجیکس

218,000

70

لاجیکس

231,000

35

سیلور

125,000

45

سیلور

158,000

55

سیلور

181,000

60

سیلور

198,000

66

سیلور

218,000

70

سیلور

231,000


برای مشاهده مهمترین نکات در نگه داری از باطری خودرو اینجا را کلیک کنید
نگارش در تاريخ جمعه 25 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست
کد خبر: ۴۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
امروز سه شنبه 5 آذر؛
نرخ اجرت تعميرمجموعه سرسيلندر پراید امروز 967,000 ریال است.
به گزارش صبحانه، هر خودرویی ممکن است دچار مشکل شود و باید آن را به تعمیرگاه ببرید. پراید یکی از خودروهایی است که این روزها در خیابان به وفور دیده می شود. اگر پراید شما دچار مشکل شده است قبل از حضور در تعمیرگاه می توانید نرخ اجرت برخی موارد را در نظر بگیرید.

نوع خدمات

 

زمان لازم(ساعت)

قیمت(ریال)

تعميركامل گيربكس

 

5.52

556,000

تعميرمجموعه سرسيلندر

 

9.6

967,000

تعميركامل موتور مدل هاي كولردار

 

20.4

2,055,422

تعمير كامل كاربراتور

 

2.4

241,000

تعمير كامل پمپ روغن

 

3.24

326,000

تعميركامل محموعه گيربكس اتوماتيك

 

8.04

810,000

تعميركامل دلكو

 

1.44

145,000

تعميركامل آلترناتور

 

1.56

157,000

تعمير كامل ديفرانسيل

 

5.4

562,000

تعمير كامل مجموعه جعبه فرمان

 

2.64

274,000

تعمير كامل پمپ فرمان هيدروليك

 

2.4

249,000

تعميركامل مجموعه سيلندر اصلي ترمز

 

1.56

162,000

پياده وسواركردن رادياتور بخاري

 

3

312,000

پياده وسواركردن محفظه بخاري

 

2.88

299,000

پياده وسواركردن شيرآب بخاري

 

0.66

68,000

دقت داشته باشید این قیمت ها ممکن است در نمایندگی های مختلف با کمی اختلاف وجود داشته باشد

برای مشاهده قیمت خودروهای شاسی بلند در بازار اینجا را کلیک کنید

برای مشاهده قیمت انواع باطری خودرو اینجا را کلیک کنید

برای مشاهده قیمت انواع مختلف تندر 90 در بازار اینجا را کلیک کنید

نگارش در تاريخ جمعه 25 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست


توری زیر برف پاکن

قیمت : 15000 تومان

قاب آینه رنگی

قیمت : 15000 تومان

راهنمای طرح مگانی

قیمت : 18000 تومان

نمدی درب موتور

قیمت : 19000 تومان

نمدی درب صندوق

قیمت : 19000 تومان

مکمل کنسول

قیمت : 19000 تومان

گل پخش کن

قیمت : 20000 تومان

فول فلاپ

قیمت : 28000 تومان

مینی فلاپ

قیمت : 26000 تومان

سر اگزوز استیل گرد و فارسی بر

قیمت : موجود نیست

دستگیره درب صندوق

قیمت : 6000 تومان

دستگیره درب کروم

قیمت : 10000 تومان

نوار کامل درب موتور

قیمت : 17000 تومان

فیلتر هوای کابین

قیمت : بسته دوتایی 13000 تومان

بادی فویل

قیمت : 15000 تومان

کنسول زیر آرنجی فابریک درجه یک

قیمت : 26000 تومان

بادگیر - شید شیشه ها

قیمت : 29000 تومان

چوب کاری داشبورد

قیمت : 48000 تومان

پشه پران

قیمت : 29000 تومان

پارکابی

قیمت : 19000 تومان

قفل زاپاس بند

قیمت : 27000 تومان

قفل پدال بند

قیمت : 18000 تومان

جک درب موتور

قیمت :دوعدد 28000 تومان

جک درب صندوق

قیمت :دو عدد 29000 تومان

نمدی انتهای صندوق

قیمت : 21000 تومان

نمدی صندوق مخصوص ای 0

قیمت : 19000 تومان

محافظ کامپیوتر

قیمت : 35000 تومان

درپوش ایربگ

قیمت : 25000 تومان

کفی قالبی صندوق

قیمت : 25000 تومان

کفپوش کامل چرمی اتاق

قیمت : 57000 تومان

صندوق پران فابریکی

قیمت : 27000 تومان

کلید فابریکی صندوق پران

زه کروم دور دریچه هوا

قیمت : 11000 تومان

چراغ سقفی

قیمت : 24000 تومان (درحال نوسان)

قاب آینه کروم

قیمت : 14000 تومان

آنتن سقفی کوتاه

قیمت : 7000 تومان

درپوش سر کمک

قیمت : 7000 تومان

درب باک استیل

آرم نوشته لوگان

قیمت : 8000 تومان

آینه 2011
قیمت: جفتی 140000 تومان

   

بال عقب روی صندوق

قیمت : موجود نیست

دیفیوزر

قیمت : 31000 تومان

قلم خشک گیر

قیمت : 13000 تومان

قاب دستگیره سفید

قیمت : 5000 تومان

 


موضوعات مرتبط: مباحث عمومی در زمینه خودرو
نگارش در تاريخ جمعه 25 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

وجود اختلاف قیمت بسیار کمی میان اقلام بالا با نمایندگی های مختلف امکان پذیر است
* به برخی از قیمت های ذکر شده، 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه می شود
* در حال حاضر امکان فروش قطعات یدکی توسط گروه خودروهای داخل میسر نیست
آخرین به روز رسانی قیمت: 1391/01/15

قیمت قطعات یدکی پراید صبا

  قطعه قیمت (تومان)
پراید صبا داشبورد با متعلقات 48500
پراید صبا سپر عقب صبا (جديد) 16500
پراید صبا راهنما جلو راست قديم 6250
پراید صبا درب جلو راست صبا 80000
پراید صبا راهنما جلو چپ 6250
پراید صبا درب جلو چپ 80000
پراید صبا سقف فلزی صبا 20000
پراید صبا درب عقب راست 80000
پراید صبا درب موتور 53000
پراید صبا درب عقب چپ 80000
پراید صبا درب صندوق نسيم (جديد) 130000
پراید صبا رینگ چرخ نقره ای 15200
پراید صبا گلگیر عقب راست 49000
پراید صبا ريموت كنترل سيستم هوشمند 18600
پراید صبا گلگیر عقب چپ 49000
 
نگارش در تاريخ جمعه 25 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست
تندر90 (L90) گلگیر عقب 90000
تندر90 (L90) سرسیلندر 935000
تندر90 (L90) مجموعه جعبه داشبورد 25000
تندر90 (L90) درب منبع آب رادیاتور 3000
تندر90 (L90) درب جلو راست 112000
تندر90 (L90) درب جلو چپ 112000
تندر90 (L90) سپر عقب E0 71500
تندر90 (L90) سپر جلو E0 71500
تندر90 (L90) رینگ چرخ 16000
تندر90 (L90) لنت جلو 49000
تندر90 (L90) درب عقب 100000
تندر90 (L90) لنت عقب 32000
تندر90 (L90) دیفرانسیل 223000
تندر90 (L90) دیسک کلاچ 31000
تندر90 (L90) صفحه کلاچ 37000
1 2 3

صفحه قبل 1 ... 17 18 19 20 21 ... 33 صفحه بعد