تعمیر پراید
تعمیر پراید سنسور اکسیژن سنسور میل بادامک بوش دنده دو شاخ کلاج جلو پنجره بوش کلاچ دیاگ صافی بنزین لنت ترمز استارت سوئیچ استارت
نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

http://mhss.ir/

 

http://smallmechanic.blogfa.com/1391/08

 

http://pnu32.blogfa.com/author/pnu32

نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

ا سرعت نرانید. اگر با سرعت 90 کیلومتر در ساعت رانندگی کنید می توانید 21 درصد بیشتر از زمانی پیش بروید که با سرعت 110 کیلومتر در ساعت می رانید.

نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

ببینید تمام مراحل چهار گانه موتور های چهار زمانه تو زمان بسیار کوتاهی انجام میشن

3500 دور بر دقیقه

58 دور بر ثانیه

58 بار انجام چهار مرحله مکش و تراکم و احتراق و تخلیه

حالا اینکه اجزا مکانیکی و الکتریکی تو این سرعت درست کار میکنن خودش عجیب و سخته ولی منطقیه که با بالا رفتن این سرعت کمی از کارایی اونا کم بشه و این مراحل درست انجام نشه

مثلا در مرحله تخلیه هنوز کمی بنزین داشته باشیم و در هنگام تراکم هنوز دود تو سیلندر باشه که این میشه پایین اومدن راندمان و افزایش مصرف سوخت

ولی خوب نسبت به شتاب گیری سریع چنین افزایش مصرفی زیاد به چشم نمیاد

نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

خودروی 405 رو در نظر بگیریم ... با موتور 1.8 انژکتوری

این خودرو در دور 3500 به بیشینه گشتاور خودش میرسه ... پس طبق نکته فوق تعویض دنده های 405 در دور های 3500 دور بر دقیقه کمک به بهترین مصرف سوخت دارد ... ( البته با فرض حداقل شتاب گیری و سرعت یکنواخت ) یعنی اگر در دنده 5 و در جاده با سرعت ثابت و یا فرض استاندارد بودن شرایطی که در ابتدا ذکر کردم در دور موترو 3500 رانندگی کنید کمترین مصرف سوخت را دارید ...

حالا نکته جالب تر اینجاست ...

پس در خودروی 405 بهترین حالت مصرف سوخت در شرایط استاندارد در دور 3500 می باشد . اما با توجه به اینکه این خودرو از تنوع گیربکس بهره میبره میتونیم شاهد این باشیم که یه 405 با سرعت 120 به بهترین حالت مصرف سوخت میرسه و یک 405 دیگه با سرعت 135 به بهترین حالت مصرف ...

405 های انژکتوری معمولا دارای یک نوع گیربکس هستند و سرعت خودرو در سبک ترین دنده و در دور 3500 برای آنها به این شکل است :

دنده 5 در دور 3500 سرعت معادل 120 کیلومتر در ساعت ( بهترین مصرف سوخت در شرایط استاندارد )

اما برخی از دوستان از جمله خودم از گیربکس واید ری شیو استفاده کردند که معمولا در 405 های 2.0 سوار میشد و سرعت در سبک ترین دنده در این خودرو به این شکل است :

دنده 5 در دور موتور 3500 سرعت معادل 137 کیلومتر ( بهترین مصرف سوخت در شرایط استاندارد )

پس نتیجه میگیریم بر روی 2 خودروی یکسان و با گیربکس متفاوت در سرایط استاندارد خودرویی که از گیربکس ضرایب بلند یا واید ری شیو استفاده میکنه میتونه با سرعت بیشتری و همون مصرف سوخت حداقل در حرکت باشه ...

و از اون سرعت به بعد با توجه به تغییر زاویه دریچه گاز مصرف سوخت بیشتر خواهد شد و به محض اینکه تغییر زاویه دریچه گاز به صفر برسه میزان پاشش سوخت به انژکتور ها مجددا ثابت خواهد شد ...

نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

بهترین سرعت برای حداقل مصرف سوخت ماشین های سواری

با آزاد شدن نرخ انرژی سوخت خصوصا بنزین این مسئله که در سرعتهای مختلف مصرف بنزین ما به چه نحوی تغییر خواهد کرد مهم تر از قبل گردیده است.

 مابقی در ادامه مطلب

 

 

در شکل زیر نیز مصرف سوخت برای سه نسل از خودروها  نشان داده شده است در این نمودار به خوبی مشخص است که در خودروهای نسل قدیمی مصرف سوخت در سرعتهای پایین و به اصطلاح درون شهری حداقل بوده است که امروزه نتها مصرف سوخت به طور کل کاهش یافته بلکه بازه و مقدار مصرف بهینه نیز بهبود یافته است.

 

 

 برای پی بردن به رابطه مصرف بنزین با سرعت خودرو نیاز است عوامل مهم تاثیر گذار بر روی مصرف بنزین را دانست:

 

 

  • مقدار مقاومت هوا : که هر چه سرعت خودرو بیشتر می شود این مقاومت به صورت تصاعدی افزایش می یابد
  • دور موتور : میزان دور موتور در مصرف سوخت خودرو ها خیلی مهم می باشد که در طراحی موتورها با حداکثر گشتاور معرفی می شود و در اصطلاح موتورهایی که در دور پایین حداکثر گشتاور خروجی را دارند به موتورهای دور پایین و موتورهایی که در دور بالا حداکثر گشتاور خروجی را دارند به موتورهای دور بالا معروفند (البته اصطلاح موتورهای دور بالا به موتورهایی اطلاق می گردد که دور کارکردی موتور آن بالاتر از حد معمول است) و نیاز به توضیح است که در طراحی موتورهای جدید تلاش بر این صورت گرفته که اولا این مقدار گشتاور افزایش یافته و در دورهای مختلف حداقل تغییر را داشته باشد یعنی در پهنه گسترده ای از دور موتور دارای بهینه عملکرد باشند. با استفاده از این موضوع می توان گفت که موتورهای قدیمی و مربوط به دهه 1970 عموما دور پایین بوده و در دور rpm 2000 حداکثر گشتاور را داشته و در دورهای بالای 3000 به شدت این گشتاور افت کرده ولی در موتور های امروزی که به موتورهای دوربالا معروف است این مقدار به حدود  rpm3000 و بالاتر رسیده است.
  • مقدار مقاومت گیربکس: هرچه دنده حرکت سنگین تر باشد میزان مقاومت بالاتر بوده و مصرف سوخت بیشتر می باشد

متاسفانه این فرهنگ که در سرعت  km/hr120 میزان مصرف سوخت دو برابر است کاملا اشتباه بوده و از آنجا نشات می گیرد که در خودرو های قدیمی سرعت 120 خیلی بالا بوده و حداکثر مصرف سوخت را داشته و در خودرو های امروزی تقریبا سرعت  km/hr 90 بهینه مصرف سوخت را دارد.

میزان سرعت بهینه در خودروهای رایج در ایران:

میزان حداقل مصرف سوخت در خودروهای  سواری تولیدی در داخل کشور حدود km/hr 90 است و استدلال آن نیز به این صورت است:

 علی رغم  اینکه مقدار مقاومت هوا بیشتر شده ولی دور حدود 3000 بهترین دور موتور بوده و دنده چهار و پنج حداقل دورمقاوم گیربکس را دارا است.

در نمودار زیر رابطه مصرف سوخت با سرعت برای چند نمونه از خودرو ها نشان داده شده است. لازم به ذکر است که واحد سرعت خودور km/hr و mph است که هر mph برابر 1.609 km/hr می باشد یعنی 70 mph برابر 112.6 km/hr است. واحد مصرف سوخت برابر L/100km یعنی میزان مصرف سوخت بر حسب لیتر در هر 100 کیبومتر می باشد که در زبان انگلیسی با Fuel consumption معرفی می گردد و واحد دیگر آن mpg است یعنی میزان مصافتی که خودرو (بر حسب مایل) به ازای هر گالن سوخت می پیماید که در زبان انگلیسی با Fuel economy معرفی می گردد. رابطه این به این شکل است 235=(L/100km)*(mpg)

لازم به ذکر است بعد از سرعت 120 کیلومتر بر ساعت به سرعت مصرف بنزین افزایش می یابد.

همانطور که در نمودار زیر ملاحضه می کنید در بین سرعتهای ۴٠ الی ٩٠ کیلومتر بر ساعت تقریبا کمترین مصرف سوخت در بین خودرو ها را خواهیم داشت.اگر نمودار زیر واضح نمی باشد ابتدا بر روی آن راست کلیک نموده و سپس گزینه save picture as را انتخاب کرده و آنرا بر روی هارد کامپیوتر خود کپی و بعد رویت نمایید.

 

نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

منم به نوبه خودم میخام تعریفی بسیار ساده از گشتاور و اسب بخار رو بگم.البته با اجازه بزرگترها.


گشتاور همون نیروی چرخشی موتوره که ما میتونیم با استفاده از اون خودرو رو به حرکت دربیاریم.

میدونید فرق بین گشتاور تولیدی یک موتور با اسب بخار تولیدی همان موتور چیه؟چرا موتورهای دیزلی بامثلا 400اسب بخار حدود 2000 نیوتن متر گشتاور

تولید میکند و لی یه موتور بنزینی با همان اسب بخار 430 نیوتن متر گشتاور تولید میکنه؟

در قدیم برای محاسبه ی اسب بخار یه تعریف جالب داشتند.اگه شخصی در بالای یه ساختمان 30 متری،یه وزنه ی 150 کیلویی رو در مدت زمان یک دقیقه با

طناب به بالا میکشید،او یک اسب بخار قدرت داشت!اگه 300 کیلو رو میکشید 2 اسب قدرت داشت و . . .

میشد از نسبت های گوناگونی هم استفاده کرد.به طور مثال ارتفاع رو 60 متر کرد و وزنه رو 75 کیلو و بالعکس.اما زمان تغییر نمیکرد.

هم اکنون با دستگاه داینانو متر اسب بخار تولیدی موتور رو محاسبه میکنند.

شما دو موتور کوچک رو در بالای یه ساختمان 30 متری فرض کنید.یکی بنزینی ودیگری دیزلی.به هر کدام یک وزنه ی 150 کیلویی رو با طناب ببندید و موتور

ها را روشن کنید.میبینید که موتور بنزینی در زمان یک دقیقه وزنه را به بالای ساختمان (30متر)میکشد اما موتور دیزلی در دو دقیقه زمان این وزنه را به بالا

میکشد.پس نتیجه میگیریم موتور بنزینی 1 اسب بخار قدرت دارد اما موتور دیزلی تنها نیم اسب بخار قدرت دارد.

حالا نوبت به گشتاور یا همان نیروی چرخشی تولیدی توسط موتور است.

اینبار به هر یک وزنه ی 300 کیلویی را با طناب میبندیم و موتورهارو روشن میکنیم.در بدو حرکت موتور بنزینی خاموش میکند(در ادامه علت رو توضیح میدم)

اما موتور دیزلی این وزنه رو هم به بالا میکشد.پس با این حساب موتور بنزینی 1 اسب بخار قدرت و یک نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما موتور دیزلی نیم

اسب بخار قدرت و دو نیوتن متر گشتاور تولید میکند.

چون در محاسبه ی اسب بخار زمان هم تاثسیر دارد،اسب بخار تولیدی توسط موتورهای بنزینی بیشتر از انواع دیزلی است(به خاطر پردور بودن موتور

بنزینی از دیزلی)اما برای محاسبه ی گشتاور زمان بی تاثیر است و ملاک قدرت چرخشی موتور است.

میدونید چرا گشتاور تولیدی موتورهای دیزلی از انواع بنزینی بیشتر است؟چون در موتورهای دیزلی،هنگامی که پیستون به بالا ترین نقطه ی خود

میرسد،به علت تراکم بسیار بالای هوا نسبت به موتور های بزینی،هوا به شدت داغ میشود(بین 400 تا600 درجه)درآن هنگام سوخت پاشیده میشود ودر

مواجهه با هوای داغ آتش گرفته و حجم زیادی از گازهای داغ را تولید میکند که باعث پایین آمدن پیستون میشود.هنگامی که پیستون به پایین حرکت میکند

پاشش سوخت همچنان ادامه دارد و حجم گازهای داغ افزایش پیدامیکند واین کار تا پایین رفتن کامل پیستون ادامه دارد.اما در موتور های بنزینی تنها

مخلوط مشخصی از هواو بنزین است که متراکم شده و آتش میگیرد.به همین سبب موتورهای دیزلی از ردلاین کمتر و گشتاور بیشتری نسبت به

موتورهای بنزینی برخوردارند.

_________________

نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

    موتورهاي چهار زمانه در هر 720 درجه گردش ميل لنگ توانايي انجام يك كار مفيد را دارند؛ اما اين امر در موتورهاي دو زمانه به نصف كاهش يافته و اين موتورها در 360 درجه گردش يك كار مفيد انجام مي دهند

نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

طرز کار موتور ماشین ها

استارت:

 

وقتی ما ماشین را استارت میزنیم استارت با دنده ای به  نام فرای ویل درگیر می شود که باعث چرخش چرخ لنگر می شود. میل لنگ نیز به چرخ لنگر متصل است و وقتی شروع به حرکت می کند پیستون ها که به میل لنگ متصل هستند شروع به بالا و پایین رفتن کرده و مخلوط هوا و بنزین را که از طریق توربو شارژر و سوپاپ وارد سیلندر شده اند را فشرده می کند.لازم به ذکر است که حرکت همه ی سیلندر های ماشین یکسان نیست زیرا در این حالت ماشین خاموش می شود.به همین دلیل حرکت نصف سیلندر ها با حرکت نصف سیلندر های دیگر متفاوت است و اکثرا تعداد سیلندر ماشین ها زوج است.همچنین تعداد سوپاپ های ماشین ها نیز زوج است زیرا در هر سیلندر یک یا چند سوپاپ ورود برای مخلوط هوا و بنزین وجود دارد و نیز یک یا چند سوپاپ تخلیه برای خارج کردن گاز حاصل از انفجار مخلوط وجود دارد 

پس از فشرده شدن مخلوط در داخل سیلندر دلکو جرقه ها را با نظم و ترتیب خاصی به شمع می فرستد و شمع مخلوط را منفجر می کند و گاز حاصل از انفجار از سوپاپ تخلیه خارج می شود 

 در حقیقت موتور های درون سوز دارای ۴ نوع حرکت هستند 

 

۱ـ حرکت مکش: پیستون ماشین پایین رفته سوپاپ بنزین باز می شود و مخلوط هوا و بنزین وارد سیلندر می شود

۲ـ حرکت تراکم : سوپاپ بسته می شود پیستون ماشین بالا رفته و مخلوط در فضای کوچک بالای پیستون فشرده می شود

۳ـ حرکت قدرت :جرقه ی شمع مخلوط را منفجر می کند.گاز های گرم ناشی از انفجار پیستون را به سمت پایین سیلندر میراند

۴ـ حرکت تخلیه : سوپاپ تخلیه باز می شود پیستون به سمت بالا می رود. گاز های سوخته شده به خارج سیلندر رانده میشود. 

 به موتور درون سوزی که دارای این ۴ حرکت باشد موتور چ

نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست
  موتورهای دو زمانه:
موتور های دو زمانه گونه ای از موتورها هستند که هر سیکل اون ها در دو کورس پیستون تکمیل میشه. بنابراین موتور های دو زمانه نسبت به موتور های چهار زمانه در یک دقیقه دو برابر سیکل دارن و اگر هرد این موتور ها در یک شرایط کاری مساوی کار کنن موتور چهار زمانه 2 برابر قدرت بیشتر تولید میکنه. در موتر های 4 زمانه ما فقط یه مرحله کار داریم که این کار تولید شده علاوه بر حرکت دادن خودرو باید قسمتی از نیروی بدست اومده رو صرف یه حرکت دراوردن دیگر قسمت های موتور برای تکرار سه مرحله قبلی صرف کنه که کلا بازدهی این موتورها رو پایین میاره و در 4 مرحله یک مرحله دارای گشتاور مثبت و بقیه مراحل دارای گشتاور منفی هستند. و دیگر عیب اون های نیاز به وجود استفاده از یک فلایویل بزرگ برای ذخیره نیروی کورس کار و باز پس دادن اون در سه مرحله دیگر هست. اما در موتور های دو زمانه با حرکت کردن پیستون به طرف بالا گاز ورودی متراکم میشه و با زدن جرقه به طرف پایین حرکت میکنه. در این زمان کار انجام شده. که با پایین اومدن اون همزمان هم گازهای حاصل از احتراق خارج میشن و هم مخلوط سوخت ما که در زیر پیستون هست {به اصطلاح کارتل } متراکم میشه.

معایب و مزایا موتور ۲ زمانه :از معایب این گونه موتور ها میشه به موارد زیر اشاره کرد.

1-در کورس اول مقداری از توان موتور صرف عمل پیش تراکم یشه که با استفاده از توربو شارژر میشه این عیب رو برطرف کرد.

2-خارج شدن مخلوط ورودی از دریچه خروجی سیلندر باعث هدر رفتن سوخت میشه.

3-گازهای حاصل از احتراق به طور کامل تخلیه نمیشن.

4-به دلیل پشت سر هم بودن مراحل امکان خنک کردن قطعاتی از موتور که توسط هوا خنک مشوند وجود نداره و باعث بالارفتن اصطکاک میشه.

مزایا:
1- به دلیل وجود فاصله زمانی کوتاه بین کورسهای قدرت گشتاور زیادی تولید شده و موتور کاردکرد ارام تری دارد.
2- در موتور های کوچک دو زمانه معمولا از سیستم سوپاپ استفاده نمیکنن که باعث کاهش هزینه های ساخت و همچنین کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک میشه.
3- به علت سبک بودن وزن موتور و بالاتر بودن قدرت تولیدی موتور از نوان وزنی بیشتری نسبت به موتور های 4 زمانه برخوردار هست.

موتور های چهار زمانه:

1-کورس مکش:
با حرکت پیستون از نقطه مرگ بالا به طرف پایین و به دلیل اب بندی بودن پیستون و سر سیلندر حجم بالای پیستون به صورت ناگهانی افزایش یافته که با باز شدن سوپاپ سوخت مخلوط سوخت وارد سیلندر شده و این فضای خالی رو پر میکنه.

2-کورس تراکم:
پس از کورس مکش کورس تراکم اغاز شده و پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت میکند. که در این حالت مخلوط سوخت {که به صورت گاز هست} متراکم میشه. این مخلوط به گونه ای متراکم میشه که حجم اون به یک هشتم تا یک دوازدهم حجم اولیه میرسه. و فشار درون سیلندر در پایان زمان تراکم و هنگام زمان جرقه به 8 تا 16 اتمسفر میرسه. میزان تراکم مخلوط هوا و سوخت رو نسبت تراکم میگویند.

3-کورس قدرت{انجام کار}:
در این مرحله مخلوط سوخت مشتعل شده{ توسط شمع تعبیه شده در بالا سر سیلندر} باعث میشه که پیستون رو به پایین حرکت کنه و مرحله کار به وجود بیاد. که تو این مرحله هر دو سوپاپ{در ماشین های جدید و نیاز به قدرت زیاد عدد سوپاپ ها میتونه بیشتر باشه که هم به صورت زوج هست و هم به صورت فرد} بسته میباشند. اما قبل از رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین سوپاپ دود باز شده و با بالا اومدن مجدد پیستون گازهای حاصل از احتراق از محفظه سیلندر خارج میشن.

4-کورس تخلیه:
تو این مرحله با خارج شدن گاز های حاصل از احتراق یک دوره یا سیکل موتور به طور کامل انجام میشه. لازم به ذکر هست که سیکل معادل چرخش 720 درجه ای میل لنگ هست که شامل دو دور رفت و دو دور برگشت پیستون هم میشه.{در مجموع 4 دور}که تو هر دور میل لنگ 180 درجه میچرخه.

 

تفاوت موتورهای چهار زمانه با دو زمانه:

در موتورهای دو زمانه چهار عمل در یک دور میل لنگ انجام می شود و در اثر انفجارهای پشت سر هم موتور زود گرم می شود و زودتر خراب می شود. لقی های مجازی که برای پیستون و سیلندر و و قطعات متحرک دیگر در نظر گرفته می شود بیشتر از موتورهای چهار زمانه است. سوپاپ ندارند و با روغن در بنزین عمل روغنکاری انجام می گیرد و نسبت مصرف روغن و بنزین موتورهای دو زمانه بیشتر از موتورهای چهار زمانه است.

نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

انواع آرایش سیلندر

یکشنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 06:14 ب.ظ

آرایش سیلندرها 

 

اگر بخواهیم سیلندرها را از نظر آرایش طبقه بندی کنیم به 3 دسته تقسیم می شوند: 

۱ـ خطی :سیلندرها در یک خط و یک سری قرار گرفته اند مانند: کیا پراید 

 

۲ـ v شکل: سیلندر ها به دو سری با زاویه نسبت به هم قرار گرفته اند و برای خودروهایی که تعداد سیلندر آن ها زیاد است مناسب است موتور وی شکل در حالت میان آن دو است  و شکلش مکعب مانند است مانند: فراری f430  

۳ـ مسطح(باکسر یا افقی):که در این حالت سیلندر ها به صورت دو سری در مقابل هم(180 درجه)قرار گرفته اند موتورهای باکسر عریض و مسطح هستند.این نوع موتور به داشتن مرکز ثقل پایین خودرو کمک می کند مانند:پورشه 911 توربو کروک. 

نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

http://mechanic9001.blogfa.com/cat-10.aspx

نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

موتورهای درون‌سوز

www.ACOforum.org - Logan Tuning

 

موتورهای درون‌سوز یا موتورهای احتراق داخلی به موتور‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها مخلوط سوخت و اکسیدکننده (معمولا هوا یا اکسیژن) در داخل محفظه بسته‌ای واکنش داده و محترق می‌شوند. در اثر احتراق گازهای داغ با دما و فشار بالا حاصل می‌شوند و در اثر انبساط این گازها قطعات متحرک موتور به حرکت در آمده و کار انجام می‌دهند. هر چند غالباً منظور از به‌کار بردن اصطلاح موتورهای درون‌سوز موتورهای معمول در خودروها می‌باشند با این حال موتورهای موشک و انواع موتورهای جت نیز شامل تعریف موتورهای درون‌سوز می‌شوند.


موتور درون‌سوز یک وسیله گردنده‌است که در خودروها، هواگردها، قایق موتوری، موتورسیکلت‌ها و صنایع کاربرد دارد. بدون بهره‌گیری از موتورهای درون‌سوز، اختراع و ساخت هواپیماها ممکن نبود. تا پیش از پرواز نخستین هواپیمای جت در سال ۱۹۳۹، نیروی محرکه تمام هواپیماها در واقع توسط موتورهای درون‌سوز تأمین می‌شد..نخستین موتور درون‌سوز چهارزمانه توسط نیکلاس اوگوست اوتو، مخترع آلمانی و در سال ۱۸۷۶ ساخته‌شد.این موتورها را به دسته کلی موتور چهارزمانه و موتورهای دوزمانه می‌توان تقسیم کرد. اصول کاری این موتورها مشابه‌است. لیکن نحوه عمل آنها به علت تفاوت‌های ساختاری اندکی متفاوت است.

موتور چهارزمانه: این موتورها برای هر انفجار (مرحله تبدیل انرژی سوخت به انرژی مکانیکی) می‌بایست چهار مرحله مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را انجام دهند.

موتورهای دوزمانه:
این موتورها در هر دور چرخش دارای یک انفجار هستند. این کار با ترکیب کردن مراحل انفجار و دم و بازدم به عنوان یک مرحله و ترکیب تخلیه و تراکم به عنوان مرحله بعدی صورت می‌گیرد.

شیوهٔ کار

موشک یک موتور درون‌سوز است که برای کارکردن، نیازی به هوای بیرون ندارد. موشک هم سوخت و هم مادهٔ اکسیدکننده را با خود حمل می‌کند. این دو ماده با هم در اتاقک احتراق می‌سوزند و گازهای داغی تولید می‌کنند که از طریق دهانهٔ خروجی تخلیه می‌شوند. درون اتاقک احتراق، گازهای داغ بر تمام جهات فشار می‌آورند.

اگر اتاقک کاملا مسدود باشد، فشار در تمام جهت‌ها یکسان خواهدبود و موشک حرکت نخواهدکرد. اما اتاقک احتراق چنان ساخته می‌شود که این گازها با سرعت زیاد از دهانهٔ خروجی تخلیه شوند. این کار باعث می‌شود که فشار گاز در تمام جهت‌ها یکسان نباشد؛ چون فشار واردشده به طرف جلو بسیار بیشتر از طرف عقب است، موشک به سمت جلو حرکت می‌کند. این حرکت، از قانون سوم نیوتن پیروی می‌کند:«برای هر عمل، عکس‌العملی وجود دارد برابر و در جهت مخالف». در موشک، گازهای در حال فوران از دهانهٔ خروجی، عمل و فشار رو به جلو، یا پیشرانه، عکس‌العمل است. چون موشک سوخت و اکسیدکننده را با خود حمل می‌کند، و از آن‌جا که قانون سوم نیوتن در همه جا صدق می‌کند، پس موشک می‌تواند هم در جو زمین و هم در خلاء فضا حرکت کند.
ویژگی‌ها

بر خلاف موتورهای خودروی برقی، موتور درون‌سوز دارای صدها قطعه متحرک است. مواد مصرفی موتورهای درون‌سوز نیز مانند روغن، روغن گیربکس و مایع خنک‌کننده برای طبیعت موادی آلاینده هستند.

نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

موتورهای درون‌سوز

www.ACOforum.org - Logan Tuning

 

موتورهای درون‌سوز یا موتورهای احتراق داخلی به موتور‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها مخلوط سوخت و اکسیدکننده (معمولا هوا یا اکسیژن) در داخل محفظه بسته‌ای واکنش داده و محترق می‌شوند. در اثر احتراق گازهای داغ با دما و فشار بالا حاصل می‌شوند و در اثر انبساط این گازها قطعات متحرک موتور به حرکت در آمده و کار انجام می‌دهند. هر چند غالباً منظور از به‌کار بردن اصطلاح موتورهای درون‌سوز موتورهای معمول در خودروها می‌باشند با این حال موتورهای موشک و انواع موتورهای جت نیز شامل تعریف موتورهای درون‌سوز می‌شوند.


موتور درون‌سوز یک وسیله گردنده‌است که در خودروها، هواگردها، قایق موتوری، موتورسیکلت‌ها و صنایع کاربرد دارد. بدون بهره‌گیری از موتورهای درون‌سوز، اختراع و ساخت هواپیماها ممکن نبود. تا پیش از پرواز نخستین هواپیمای جت در سال ۱۹۳۹، نیروی محرکه تمام هواپیماها در واقع توسط موتورهای درون‌سوز تأمین می‌شد..نخستین موتور درون‌سوز چهارزمانه توسط نیکلاس اوگوست اوتو، مخترع آلمانی و در سال ۱۸۷۶ ساخته‌شد.این موتورها را به دسته کلی موتور چهارزمانه و موتورهای دوزمانه می‌توان تقسیم کرد. اصول کاری این موتورها مشابه‌است. لیکن نحوه عمل آنها به علت تفاوت‌های ساختاری اندکی متفاوت است.

موتور چهارزمانه: این موتورها برای هر انفجار (مرحله تبدیل انرژی سوخت به انرژی مکانیکی) می‌بایست چهار مرحله مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را انجام دهند.

موتورهای دوزمانه:
این موتورها در هر دور چرخش دارای یک انفجار هستند. این کار با ترکیب کردن مراحل انفجار و دم و بازدم به عنوان یک مرحله و ترکیب تخلیه و تراکم به عنوان مرحله بعدی صورت می‌گیرد.

شیوهٔ کار

موشک یک موتور درون‌سوز است که برای کارکردن، نیازی به هوای بیرون ندارد. موشک هم سوخت و هم مادهٔ اکسیدکننده را با خود حمل می‌کند. این دو ماده با هم در اتاقک احتراق می‌سوزند و گازهای داغی تولید می‌کنند که از طریق دهانهٔ خروجی تخلیه می‌شوند. درون اتاقک احتراق، گازهای داغ بر تمام جهات فشار می‌آورند.

اگر اتاقک کاملا مسدود باشد، فشار در تمام جهت‌ها یکسان خواهدبود و موشک حرکت نخواهدکرد. اما اتاقک احتراق چنان ساخته می‌شود که این گازها با سرعت زیاد از دهانهٔ خروجی تخلیه شوند. این کار باعث می‌شود که فشار گاز در تمام جهت‌ها یکسان نباشد؛ چون فشار واردشده به طرف جلو بسیار بیشتر از طرف عقب است، موشک به سمت جلو حرکت می‌کند. این حرکت، از قانون سوم نیوتن پیروی می‌کند:«برای هر عمل، عکس‌العملی وجود دارد برابر و در جهت مخالف». در موشک، گازهای در حال فوران از دهانهٔ خروجی، عمل و فشار رو به جلو، یا پیشرانه، عکس‌العمل است. چون موشک سوخت و اکسیدکننده را با خود حمل می‌کند، و از آن‌جا که قانون سوم نیوتن در همه جا صدق می‌کند، پس موشک می‌تواند هم در جو زمین و هم در خلاء فضا حرکت کند.
ویژگی‌ها

بر خلاف موتورهای خودروی برقی، موتور درون‌سوز دارای صدها قطعه متحرک است. مواد مصرفی موتورهای درون‌سوز نیز مانند روغن، روغن گیربکس و مایع خنک‌کننده برای طبیعت موادی آلاینده هستند.

نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست
جمعه 24 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 04:42 ب.ظ

طرز کار موتورهای چهار  زمانه و اتفاقاتی که هر روز تو موتور همه ماشینهایی که سوار میشیم میفته: 

 

   

 

برای دیدن توضیخات کامل ادامه مقاله رو بخونید

طرز کار سیستم جرقه زنی خودرو: 

موتورهای احتراق داخلی ماشین هایی شگفت انگیزی هستند که در طی بیش از 100 سال تکامل یافته اند . این تکامل توسط سازندگان خودرو برای افزایش بازده و کاهش آلودگی با گذشت هر سال ادامه یافت . در نتیجه به طور باور نکردنی و شگفت انگیز کامل شد و به دستگاه قابل اعتمادی تبدیل شد .

مقالات دیگر سایت HowStuffWorks در باره مکانیزم موتور و بیشتر زیر مجموعه های آن مانند: سیستم سوخت رسانی ،سیستم خنک کننده ، میل بادمک ها، توربو شارژ و دنده ها توضیح می دهد . و یکی دیگر از اینها در مورد این که سیستم جرقه زنی کجا قرار گرفته و این که چگونه با هم کار می کنند و نحوه جرقه زنی منظم چگونه انجام می شود بحث می کند .

  

در این مقاله، ما در باره سیستم جرقه زنی خواهیم آموخت، با تنظیم زمانی (تایمینگ) جرقه شروع می کنیم. سپس تمام اجزایی آن که جرقه ایجاد می کنند از قبیل شمع ها، کویل ها و دلکو ها را خواهیم دید. و سر انجام در باره بعضی از سیستم های جدید که از حالت جامد solidstate) ) اجزا به جایی دلکو استفاده می کنند صحبت خواهیم کرد.

تایمینگ ( تنظیم زمانی جرقه زنی ):

سیستم جرقه زنی که روی خودرو شما قرار دارد باید با هماهنگی کامل با بقیه اجزای موتور کار کند. هدف از مشتعل کردن سوخت در یک زمان معین(درست) در حقیقت این است که گازهای منبسط شده بتوانند بیشترین کار انجام دهند . اگر سیستم جرقه زنی در زمان نا هماهنگی (اشتباهی) عمل کند ، قدرت موتور پایین می آید ،اتلاف سوخت و آلایندگی بیشتر می شود .

  

شمع قبل از این که پیستون به نقطه مرگ بالا برسد جرقه می زند

وقتی که مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندر مشتعل می شود، دما افزایش می یابد و سوخت تبدیل به گاز های خروجی می شود . این تغییر شکل موجب می شود که فشار داخل سیلندر به طور شگفت انگیزی افزایش می یابد و نیرویی رو به پایین به پیستون وارد می کند .

هدف از بیشتر شدن فشار داخل سیلندر طی کورس قدرت این است که بیشترین گشتاور و قدرت را از موتور بگیریم . ماکزیمم شدن فشار همچنین بازده موتور را بیشتر می کند . تنظیم زمانی جرقه زنی یک موفقیت بحرانی است .

یک تاخیر زمانی کوچک بین جرقه زدن و مشتعل شدن کل مخلوط سوخت و هوا، و رسیدن سیلندر به فشار ماکزیمم وجود دارد . اگر جرقه زنی درست زمانی اتفاق بیافتد که پیستون به نقطه مرگ بالا در کورس تراکم برسد، در کورس قدرت قبل از این که گاز ها در داخل سیلندر به حداکثر فشار برسند پیستون شروع به پایین آمدن می کند .

به منظور استفاده بهتر از سوخت، جرقه باید قبل از این که پیستون به انتهای کورس تراکم برسد، اتفاق بیافتد، بنابراین در این لحظه پیستون در کورس قدرت شروع به پایین آمدن می کند ، و فشار به اندازه کافی بالا است که بتواند شروع به تولید کار مفید کند .

در یک سیلندر :

                                                                                    سطح مقطع پیستون * فشار = نیرو

بنابراین وقتی ما در باره یک سیلندر صحبت می کنیم، طول کورس * سطح مقطع پیستون * فشار = نیرو . و چون طول کورس و سطح مقطع پیستون ثابت هستند و تنها راه برای ماکزیمم شدن کار، افزایش فشار است .

تنظیم زمانی( تایمینگ ) جرقه خیلی مهم است، و بستگی به شرایط می تواند هر یک از دو حالت آوانس یا ریتارد باشد .

مدت زمان مشتعل شدن سوخت تقریبا ثابت است . اما به منظور افزایش سرعت موتور ، سرعت پیستون افزایش می یابد . به منظور افزایش سرعت موتور باید جرقه زنی نیز زودتر اتفاق بیافتد که آوانس جرقه نامیده می شود: به منظور افزایش سرعت موتور، به آوانس بیشتری نیاز است .

اهداف دیگر، مانند کاهش آلایندگی ،در اولویت قرار دارد زمانی که حداکثر قدرت لازم نیست . به عنوان مثال : با ریتارد کردن تنظیم زمانی جرقه (به تاخیر انداختن زمان جرقه زنی ، نزدیک نقطه مرگ بالا در کورس تراکم)، ماکزیمم فشار در داخل سیلندر، و دما می تواند کاهش یابد . کاهش دما به کاهش تشکیل نیتروژن اکسید (NOx) کمک می کند که آلودگی تنظیم شود . ریتارد شدن تنظیم زمانی جرقه همچنین ممکن است ضربه را رفع کند ، بعضی ماشین ها سنسور ناک (حسگر ضربه) دارند که این کار به صورت اتوماتیک انجام می شود .

شمع:

شمع در تئوری کاملا ساده است : آن الکتریسیته را از میان یک فاصله( دهانه شمع) به جرقه تبدیل می کند. تقریباً شبیه به یک آذرخش . الکتریسیته  باید در یک ولتاژ بسیار بالا یی به منظور عبور از میان یک فاصله( دهانه شمع) و تولید جرقه خوب وجود داشته باشد . ولتاژ در شمع می تواند بین 40000 تا 100000 ولت باشد .

شمع در مرکز چهار سوپاپ در هر سیلندر قرار دارد .

شمع باید یک مسیر عایق برای عبور این ولتاژ بالا به سمت پایین الکترود داشته باشد ،تا از یک فاصله (دهانه شمع) بتواند بجهد و به سمت بدنه موتور (الکترود اتصال به زمین) هدایت شود .همچنین شمع باید گرمای زیاد و فشار داخل سیلندر را تحمل کند و باید طوری طراحی شود که رسوبات حاصل از افزودنی های سوخت روی آن جمع نشود .

         

شمع ها از یک قطعه الحاقی سرامیکی برای عایق کردن ولتاژ بالای الکترود استفاده می کنند . که این اطمینان میدهد که جرقه جزء نوک شمع، در جای دیگر شمع ایجاد نمی شود ، این قطعه الحاقی دو کار را انجام می دهد و به از بین رفتن رسوبات کمک می کند . سرامیک هادی گرمایی نسبتاً ضعیفی است ، بنابراین این مواد در طول این عملکرد کاملاً گرم می شود و این گرما باعث از بین رفتن رسوبات روی الکترود می شود .

بعضی خودرو ها به شمع گرم نیازمندند. این نوع شمع طراحی شده با یک قطعه الحاقی سرامیکی که سطح تماس کوچکتری با قسمت فلزی شمع دارد . این امر باعث کاهش انتقال حرارت از سرامیک می شودپس سرامیک گرمتر می شود و بنابراین رسوبات بیشتری از بین می رود ( می سوزد) . شمع های سرد با سطح تماس بیشتری طراحی می شوند و این باعث می شود که رفته رفته سردتر شوند .

      

تفاوت بین شمع سرد و گرم در شکل نوک سرامیکی آنهاست .

سازندگان خودرو شمع های مخصوصی ( از نظر دما) برای انواع خودرو انتخاب می کنند . بعضی خودرو ها با عملکرد بالای موتور به طور طبیعی گرمای زیادی تولید می کنند بنابراین آنها به شمع سرد نیاز دارند . اگر شمع زیاد گرم شود می تواند سوخت را قبل از این که جرقه بزند مشتعل کند بنابراین مهم است که شمع مناسبی بر روی خودروتان نصب شود .

در ادامه خواهیم آموخت که کویل چگونه ولتاژ بالای مورد نیاز را برای ایجاد جرقه تولید می کند .

کویل:

کویل وسیله ی ساده ای است . در اصل یک تبدیل کننده ولتاژ بالا است ، که از دو سیم پیچ تشکیل شده است . یک سیم پیچ  از سیم ها ، سیم پیچ اولیه نامیده می شود، ک اطراف سیم پیچ ثانویه پیچیده شده است . سیم پیچ ثانویه به طور نرمال دارای صد ها دور بیشتر از سیم پیچ اولیه است .

    

جریان از باتری به سمت سیم پیچ اولیه ی کویل جاری می شود .

 جریان سیم پیچ اولیه می تواند توسط پلاتین یا ادوات حالت جامد در سیستم های جرقه زنی الکتریکی ، به طور ناگهانی قطع شود .

اگر شما فکر می کنید کویل شبیه یک آهنربا است ؟ بله درست حدس زده اید . اما آن همچنین یک بوبین ( القا گر) است. اساس عملکرد کویل شبیه به قطع ناگهانی مدار توسط پلاتین است . میدان مغناطیسی سیم پیچ اولیه به سرعت فرو می پاشد . سیم پیچ ثانویه توسط یک میدان مغناطیسی قوی و متغیر احاط می شود . این میدان جریانی در کویل القا می کند . یک جریان با ولتاژ بسیار بالا (بیش از 100000 ولت ) به دلیل شمار زیاد دور های سیم پیچ ثانویه ایجاد می شود . سیم پیچ ثانویه از طریق وایر دلکو را با این ولتاژ تغذیه می کند .

بالاخره یک سیستم جرقه زنی به دلکو نیاز دارد .

دلکو:

دلکو چند کار را مدیریت می کند . اولین کار دلکو توزیع صحیح ولتاژ بالای کویل به سیلندر است . این کار توسط یک درپوش و چکش برقی انجام می شود . کویل به چکش برقی متصل شده است که در داخل درپوش می چرخد. چکش برقی بر روی کنتاکتها می چرخد . هر سیلندر یک کنتاکت دارد . نوک چکش برقی با عبور از هر کنتاکت یک پال ولتاژ بالا از کویل را به کنتاکت می دهد . پالس های جرقه از میان یک فاصله کوچک بین چکش برقی و کنتاکت عبور می کنند (بدون تماس به هم ) و سپس توسط وایر به شمع مخصوص هر سیلندر می رسند . موقعی که شما موتور را تنظیم می کنید یکی از وسایلی که باید تعویض شود ، چکش برقی و درپوش است ( به دلیل اینکه بعد از مدتی جرقه زدن کهنه می شوند). همچنین سیم ها ( وایرها) نیز کهنه می شوند و عایق شان از بین می رود . این می تواند دلیل بعضی از مشکلات بسیار مبهم موتور باشد . 

   

دلکوها ی قدیمی با پلاتین بخش دیگری در نیمه پایینی دلکو دارند که این بخش کار قطع کردن جزیان کویل را انجام می دهد. اتصال به زمین کویل به پلاتین متصل است .

         

بادامکی که در مرکز دلکو قرار دارد اهرم وصل شده به پلاتین را فشار می دهد . هر بار گکه بادامک اهرم را فشار می دهد آن پلاتین را باز می کند . این امر باعث می شود که کویل به طور ناگهانی اتصال به زمین را از دست بدهید و یک پالس ولتاژ بالا را تولید کند .

پلاتین همچنین تایمینگ جرقه را کنترل می کند آنها ممکن است یک آوانس خلائی یا یک آوانس گریز از مرکز داشته باشد . این مکانیسم آوانس،  زمان جرقه زنی را متناسب با سرعت و بار موتور تنظیم می کند .

تنظیم زمانی جرقه زنی به قدری برای عملکرد موتور بحرانی است که بیشتر خودرو ها از پلاتین استفاده نمی کنند بنابراین به جای آن، آنها از یک سنسور که موقعیت دقیق پیستون را به واحد کنترلی موتور   (ECU)می فرستد ، استفاده می کنند . سپس کامپیوتر موتور یک ترانزیستور رابرای قطع و وصل جریان کویل کنترل می کند .

در قسمت بعدی نگاهی به آوانس در سیستم های جرقه زنی مدرن (سیستم های جرقه زنی بدون دلکو ) خواهیم داشت.

 

سیستم های جرقه زنی بدون دلکو:

در سالهلی اخیر ممکن است شما در باره خودروهایی که نیاز به تنظیم اولیه در 100000مایل دارند ، شنیده باشید . سیستم های جرقه زنی بدون دلکو ، یکی از تکنولوژی هایی است که زمان تنظیم موتور را به تعویق می اندازد .

 سیستم های بدون دلکو به جای یک کویل اصلی برای هر شمع یک کویل دارند که مستقیماً روی شمع قرار دارد .

کویل در این نوع سیستم ها همانند سیستم های که کویل مرکزی داشتند کار می کند واحد کنترلی موتور ترانزیستور را برای قطع کردن اتصال به زمین مدار کنترل می کند که جرقه تولید شود . ECU کنترل تمام تایمینگ جرقه را برعهده دارد.

سیستم های شبیه به این بعضی مزایای قابل توجهی دارند . اولاً، دلکو ندارند ، در نتیجه مشکل کهنه شدن آن وجود ندارد همچنین وایر های ولتاژ بالای شمع وجود ندارند که از بین بروند . و سرانجام اینها کنترل تایمینگ منظمی را فراهم می کنند که می تواند بازده و آلایندگی را بهبود بخشد و به طور کلی قدرت موتور را افزایش دهد .

نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

ریشه لغوی

میل لنگ یک کلمه فارسی است و بیانگر میله‌ای است که از حالت ضخیم خارج شده است. معنای کاربردی میل لنگ عبارتست از یکی از قطعات موتور که باعث می شود قدرت چرخشی تولید شود.

مقدمه

برای آنکه تصوری از شکل فضایی میل لنگ داشته باشید. یک فیلتر دستی را تصور کنید. که قسمت دستگیره آن همان لنگ و طرفین آن (که در یک راستا قرار داند) تکیه گاههای میل لنگ می‌باشند. تعداد لنگ‌های میل لنگ متناسب با تعداد سیلندرهای یک موتور است. بدین شکل که پیستون قرار گرفته در داخل هر سیلندر به یکی از لنگهای میل لنگ متصل می‌گردد. البته این حالت در موتورهای پیستونی که سیلندرهای آنها به شکل ردیفی قرار گرفته‌اند صادق است. <br><br>در موتورهای پیستونی V شکل (موتورهای خورجینی) تعداد لنگ‌های میل لنگ معمولا 2/1 تعداد سیلندرهای موتور است. و به هر لنگ دو پیستون متصل می‌گردد. هدف از استفاده از میل لنگ در موتور اینست که حرکت دورانی تولید گردد. برای مثال همان فیلتر دستی را در نظر بگیرید. در حالیکه که دستگیره فیلتر با استفاده از دست چرخانده می‌شود. در این حالت دستگیره یک مسیر دایره‌ای شکل طی می‌کند. در حالیکه نوک‌ متر در سر جایش در محل ایجاد سوراخ باقی مانده است و تنها در آنجا چرخش می‌کند (دستگیره بر روی محیط دایره سیر می‌کند و نوک متر در مرکز دایره قرار دارد.). <br><br>در موتورهای پیستونی می‌توان نیروی پیستون را به نیروی دست تشبیه کرد که باعث به حرکت در آوردن قسمت لنگ می‌شود (البته اینکار به کمک شاتون انجام می‌پذیرد). هر چند که حرکت پیستون به شکل رفت و برگشتی است، لیکن به علت چرخش قسمت لنگ در میان سر بزرگ شاتون این حرکت به شکل چرخشی در می‌آید و در نهایت ما چرخش مطلوب خوبی را از سر میل لنگ می‌گیریم که می‌توان آنرا به نوک فیلتر تشبیه کرد.
img/daneshnameh_up/a/af/flaiol001.jpg

ساختمان میل لنگ

اغلب میل لنگ‌ها از جنس فولاد با کربن متوسط یا آلیاژ فولاد در ترکیب با فلزات کروم و نیکل و به رویش آهنگری ساخته می‌شود. البته در تعداد معدودی از موتورهای چند سیلندره که با دورهای بالا کار می‌کند میل لنگ را با استفاده از روش ریخته گری می‌سازند که در مواد آن نسبتا مقادیر زیادی از کربن و مس را بکار می‌برند. اجزای میل لنگ از محورهای اصلی ، لنگ‌ها یا محورهای اصلی لنگ ، بازوهای لنگ ، و وزنه‌های تعادل تشکیل شده است.

لنگ‌ها

لنگ‌ها قسمت‌هایی از میل لنگ می‌باشند که بر روی خط محور اصلی میل لنگ قرار نگرفته‌اند (مثل دستگیره چتر) و انتهای بزگ شاتون به آنها متصل می‌گردد. تعداد لنگ‌ها در موتورهای ردیفی برابر با تعداد سیلندرهای و در موتورهای V شکل نصف تعداد سیلندرها است.

محورهای اصلی

محورهایی از میل لنگ می‌باشد که با خط محوری اصلی میل لنگ هم مرکز می‌باشند این محورها در محفظه میل لنگ درون یا تاقانون‌های ثابت قرار گرفته و با اتکا به آنها می‌چرخند هر یاتاقان ثابت از دو نیمه یا تاقان تشکیل شده است. که نیمه بالایی آن که نیمه ثابت نامیده می‌شود. با بدنه موتور و در محفظه میل لنگ بصورت یکپارچه ریخته گری شده است و نیمه پایینی بوسیله دو عدد پیچ و مهره در نیمه بالایی متصل می‌گردد. غالبا تعداد محورهای اصلی میل لنگ در موتورهای مختلف (حتی با تعداد سیلندرهای برابر) فرق می‌کند.

بازوهای لنگ

قسمت‌هایی از میل لنگ می‌باشند که محورهای اصلی میل لنگ را به لنگ‌ها وصل می‌کنند البته بازوهای لنگ با وزنه‌های تعادل (که در پی خواهد آمد) بصورت یکپارچه هستند.

وزنه‌های تعادل

در وزنه‌های تعادل به منظور ایجاد تعادل در برابر نیروهای پیستون و شاتون استفاده می‌شود وزنه‌های تعادل در مقابل لنگ‌ها قرار می‌گیرند.

انواع میل لنگ

میل لنگ‌ها را می‌توان براساس تعداد لنگهایشان یا محورهای اصلی و غیره طبقه بندی کرد اما اصولا برای میل لنگ‌ها طبقه بندی خاصی وجود ندارد و تفاوت‌های آنان و به نحوه استفاده و هدف از ساخت آنها بر می‌گردد آنچنانکه اندازه میل لنگ ، تعداد محورهای اصلی، تعدا لنگها و طرز قرار گرفتن لنگ‌ها بر روی میل لنگ همگی به نوع ، اندازه و دور موتور ، موتور مورد نظر بستگی دارد.

سایر متعلقات

به قسمت جلو میل لنگ چرخ دنده‌ای متصل است که معمولا چرخ دنده ، میل بادامک و یا سایر چرخ دنده‌های مورد لزوم را به حرکت در می‌آورد. در جلو این چرخ دنده یک پولی قرار می‌گیرد که برای به حرکت در آوردن ژنراتور (یا آلترناتور) و پمپ آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. و در انتهای پشتی میل لنگ صفحه‌ای وجود دارد که فلایویل را بوسیله پیچ بر روی آن نصب می‌کنند.

مباحث مرتبط با عنوان

صفحه قبل 1 ... 23 24 25 26 27 ... 33 صفحه بعد