نکته 1: در هنگام کلاچ گرفتن نیرو از موتور به گیربکس قطع میگردد.
نکته 2: زمانیکه پا روی کلاچ قرار گرفته شود دنده زیر (دنده همیشه گرد) گیربکس نمیچرخد.
نکته 3: در اتومبیلهای با گیربکس اتوماتيک از
کلاچهای روغنی استفاده میشود.
نکته4: به هنگام استفاده از نیم کلاچ دور صفحه کلاچ از فلایول استفاده میشود.
نکته 5: ظرفیت گشتاور کلاچ را با نسبت اندازه سطح
ضخامت میسنجند.
نکته 6: بکسواد صفحه کلاچ منجر به کم شدن کشش قدرت خروجی موتور گردیده و همچنین باعث گرم شدن و سوختن صفحه کلاچ میگردد.
نکته 7: علت بکسواد کردن کلاچ چرب شدن و صیغلی شدن لنت کلاچ و تمام شدن لنت و تنظیم نبودن شیش کلاچ میباشد.
نکته 8: تاب برداشتن صفحه کلاچ در نتیجه خرابی صفحه فولادی کلاچ میشود.
نکته 9: شکستگی یا ضعیفی فنرهای مارپیچ صفحه کلاچ باعث لرزش در حرکت و ایجاد صدا میگردد.
نکته 10: مقدار خلاصی پدال کلاچ تقریباً 5 تا 6
میلیمتر است.
نکته 11: علت سوختن لنت صفحه کلاچ نیم کلاچ کردن پیدرپی و قوی بودن بیش از حد بودن فنر دیسک میباشد.
نکته 12: در صورتی که حالت سرد بودن دندهها به راحتی
تعویض و با کار کردن موتور و گرم شدن آنها سخت درگیر شوند عیب از فنرهای خورشیدی دیسک کلاچ
میشود.
نکته 13: علت دل زدن کلاچ تاب داشتن صفحه یا دیسک کلاچ میباشد.
نکته 14: در هنگام بستن دیسک و صفحه کلاچ بایستی کلاچ را با بوش ته میللنگ هم مرکز کرد.
نکته 15: علت چرب شدن صفحه کلاچ نشست روغن از کاسه نمد میللنگ و گیربکس میباشد.
نکته 16: هنگام آزاد بودن پدال کلاچ در موتور روشن دور صفحه کلاچ با دیسک برابر است.
نکته 17: زمانیکه با فشار دادن پدال کلاچ صدای اضافه شنیده شد بلبرینگ کلاچ خراب است.
نکته 18: فنرهای ضربهگیر صفحه کلاچ به هنگام نیم کلاچ و رها کردن پدال عمل میکنند.
نکته 19: علت کم بودن کشش خودرو در سربالاییها و
جا رفتن راحت در حالت سرد اما بد جا رفتن در زمان گرم از ضعیف شدن دیسک کلاچ میباشد.
نکته 20: با کوتاهکردن اهرم کلاچ (شيش کلاچ) راه پدال جهت اتصال نیروی موتور به گیربکس کوتاهتر میشود و با بلند کردن اهرم راه پدال بیشتر میشود.
نکته 21: وظیفه گیربکس نیرو را افزایش و دور را کاهش میدهد (مبدل گشتاور).
نکته 22: ترتیب انتقال دنده یک در گیربکس ابتدا نیرو از شفت ورودی به دنده چهار سپس به دنده زیر و بعد از دنده یک به کشویی تودلی و شفت خروجی انتقال مییابد.
نکته 23: علت وجود هزار خاری در انتهای شفت اصلی گیربکس (شفت خروجی) سوار شدن کشویی گاردان بر روی آن و جهت حرکت طولی کشویی گاردان بر روی آن میباشد.
نکته 24: نسبت کاهش دور و افزایش گشتاور در
گیربکسهای چهارسرعته در دنده یک بیشتر است.
نکته 25: در گیربکس کشویی و تودلی نیرو را از دندهها به
شفت خروجی منتقل میکند.
نکته 26: شفت ورودی گیربکس به صورت هزار خار با صفحه کلاچ درگیر میشود.
نکته 27: محاسن دندههای مورب در گیربکس سنکرونیزه به تدریج و به نرمی درگیر شدن دندهها و همیشه چند دنده باهم درگیر میشوند.
نکته 28: در صورت خوردگی برنجی دنده، آن دنده به سختی و با صدا جا میرود.
نکته 29: وظیفه خارموشکی در سیستم سنکرونیزه گیربکس جلو بردن دنده برنجی است.
نکته 30: علت بیرون زدن یک دنده در گیربکس تیز کردن دنده زیر و دنده مورد نظر و خوردگی کشویی و یا ضعیف شدن فنر ماهک و خوردگی میل ماهک است.
نکته 31: علت جا نرفتن دنده در دندههای سبک خرابی دنده برنجی بوده و علت سفت شدن دو دنده در مقابل هم خوردگی دنده برنجی میباشد.
نکته 32: در هنگام سرد بودن موتور دندهها به سختی تعویض میشوند زیرا روغن گیربکس آن بیش از حد سفت شدهاست.
نکته 33: در زمان شکستن یا ضعیف شدن ساچمه فنر ماهک گیربکس، دندههای مربوط به ماهک بیرون میزند.
نکته 34: در صورت ضعیف شدن ساچمه فنر ماهک گیربکس، دندههای مربوط به ماهک بیرون میزند.
نکته 35: وظیفه دنده زیر (همیشه گرد) در گیربکس
انتقالدهنده نیروی شفت ورودی به دندههای خروجی
میباشد.
نکته 36: معمولاً گیربکسهای سنکرونیزهدار دارای چهار شفت است.
نکته 37: در گیربکسهای سنکرونیزهدار دنده یک و عقب فاقد دنده برنجی است.
نکته 38: در گیربکسهای سنکرونیزهدار دنده یک و عقب فاقد دنده برنجی است.
نکته 39: در دنده آخر دور شفت ورودی با شفت خروجی یک به یک است.
نکته 40: در خودروهای5 دنده جلو معمولاً در دنده 5 دور شفت ورودی کمتر از دور شفت خروجی است.
نکته 41: وظیفه دنده رابط عقب در گیربکس، تغییر جهت دوران نیرو میباشد.
نکته 42: کانال تهویه گیربکس به منظور جلوگیری از افزایش تعبیه شده است.
نکته 43: روغن جعبه دندههای معمولی90SAE میباشد.
نظرات شما عزیزان: