عمادالدين جعفري ؛ بازار خبر _ تمامی خودروها در بازار ایران از ارزان قیمت تا گران قیمت از معایب و محاسنی خاص برخوردارند.در این گزارش به سراغ مکانیک های خودرو رفتیم تا در مورد بزرگترین وعمده ترین مشکلات خودروهای تولیدی کشور بیشتر بدانیم .اینکه بیشترین خرابی در این خودروها مربوط به کدام قسمت و کدام قطعه است؟مکانیک ها بر این باورند که هر خودرویی که وارد بازار ایران می شود و سالها در چرخه تولید قرار می گیرد هر روز از کیفیتش کاسته شده و قطعات آن زود مستهلک می شود حال آنکه همین خودور تا چند سال گذشته با خرابی هاي امروز مواجه نمی شد و البته نکته دیگر اینکه این خودرو لوازم یدکی با کیفیتی هم ندارند و در بازار نمی توان قطعه ای را خریداری کرد که با کیفیت باشد این موضوع بیشتر در خودروهایی وجود دارد که بیش از دیگر خودورها در خیابان ها تردد دارند.
پراید
به سراغ پر فروش ترین خودروی کشور می رویم خودرویی که در این چند سال اخیر توانسته به خوبی جای پیکان را پر کند و در میان مردم نیز جایگاه خوبی برای خود بدست آورد.این خودرو یکی از کم مصرف ترین و البته کم هزینه ترین خودروهای تولیدی کشور است چراکه قطعات یدکی آن در مقایسه با دیگر خودروها بسیار ارزان قیمت بوده و البته کیفیت پایین تری نیز دارند.این خودرو بیشتر درحوزینگ دیفرانسیل و بلبرینگ های حوزینگ دچار خرابی می شود که در خوش بینانه ترین حالت 100هزار تومان هزینه تعمیرات در بر خواهد داشت که البته این رقم به 250هزار تومان نیز با توجه به شدت آسیب دیدگی خواهد رسید. قسمت جلو بندی نیز از ناحیه پولس آسیب پذیر است چراکه پولس های این خودرو ضعیف بوده و زود به زود خراب می شوند.اما به دلیل این که جلو بندی این خودرو پیچیده نبوده و تعمیرات آن ساده است با هزینه کمی تعمیر می شود نا گفته نماند که پولس پراید حدود45تا50هزار تومان قیمت دارد که البته کیفیت مناسبی هم ندارد به همین دلیل خیلی زود آسیب پذیر است.
mvm110
خودرویی کوچک که جایگزین ماتیز در بازار بود این خودور در اوایل ورود به بازار ایران با مشکلات زیادی مواجه بود که البته مسئولین این شرکت اذعان دارند که مشکلات تا حدی بر طرف شده است تعمیرکاران از خرابی بیش از اندازه گیربکس این خودرو سخن می گویند قسمت کلاچ و دنده ها مشکلات زیادی دارند و در سیستم برقی این خودرو همانند درچه گازنیز مشکل زیاد به چشم می خورد اما گیربکس این خودرو در دو نمونه است که یکی 5سرعته دستی بوده و دنده های برنجی آن زود خراب می شود در گیربکس ها اتوماتیک نیز سنسور گیربکس زود به زود دچار خرابی شده و با مشکل مواجه می شود این در حالیست که موتور این خودرو بی استهلاک استهزینه تعمیرات گیربکس دستی این خودرو در حدود250هزار تومان است که این رقم در گیربکس اتوماتیک در خوش بینانه ترین حالت 400هزار تومان هزینه دارد که تایک میلیون و دویست هزار تومان هم می رسد.اگز استپر موتور نیز خراب شود باید دریچه گاز نیز تعویض گردد که این دریچه در حدود90تا110هزار تومان قیمت دارد.
پژو206
یکی از محبوب ترین خودروهای ایران پژو206است این خودرو در تیپ های مختلفی به بازار عرضه می شود خودرویی هاچ بک که مدل های صندوق دار آن نیز در چند سال اخیر راهی بازار شد و در کمال ناباوری با اقبال خوبی همراه بود .206یکی از خودروهاییست که هر چقدر مدل آن بالاتر باشد مشکلاتش هم بیشتر می شود ضعف جلو بندی در این خودرو بسیار زیاد است و به این مشکل ایرادات برقی نیز به تازگی اضافه شده است که کم کم 206را تبدیل به خودرویی پر استهلاک می سازد البته مشکلات برقی در اکثر خودروهای فرانسوی وجود دارد ولی در مدل های جدید این ایرادات بیشتر شده است. تعویض جلوبندی کامل این خودرو از300تا400هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت اما روغن ریزهای آن نیز که بیشتر از جعبه فرمان و اورینگ های پای فیلتر نشات می گیرد نیز روغن ریزی جعبه فرمان در حدود250هزار تومان هزینه در بردارد مشکلاتی از قبیل مصرف بالای سوخت نیز به خودروهایپژو206اضافه شده است که تا حدی قابل حل است اما206اتوماتیک علاوه بر داشتن تمامی این ایرادات گیربکس های آزاردهنده ای دارند که صاحب خودرو را همیشه راهی تعمیرگاه ها می کند که البته تعمیرکاران این گیربکس ها نیز زیاد نبوده و همین موضوع مشکل را دو چندان می کند حال به این مشکلات هزینه بالای تعمیرات را نیز اضافه کنید هزینه ای که از250هزار تومان تایک میلیون و 400هزار تومان نیز می رسد.
ریو
خودرویی که تولید آن متوفق شده دیگر با نمونه های صفر کیلومتر آن باید خداحافظی کنیم این خودرو در این اواخر به دلیل استهلاک کم و مصرف سوخت پایین مورد توجه بسیار ی از افراد قرار گرفت و جایگاه خوبی در بازار بدست آورد ریو خودرویی کم استهلاک است که دیر به دیر راهی تعمیرگاه ها می شود که البته اگر بشود کم هزینه هم نخواهد بود چون لوازم یدکی آن گران قیمت است اما نکته ای که در این خودروبسیار آزاردهنده است تسمه تایم این خودروی کره ای است که زود به زود پاره می شود و یا رد می کند که در خوش بینانه ترین حالت 350هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت و اگر سرسیلندر آسیب دیده باشد نیز این هزینه بهیک میلیون و 200هزار تومان نیز خواهد رسید .پیچ های جعبه فرمان نیز ممکن است در اثر تکانهای شدید شل شوند که با آچار کشی مشکلات برطرف خواهد شد.تسمه تایم نیز باید هر60هزار کیلومتر تعویض شود تا مشکلی به وجود نیاید.ریوی اتوماتیک نیز بزرگترین ایرادش عدم عمخوانی موتور و گیربکس است که مشکلات زیادی را به وجود می آورد و برطرف کردن آن مستلزم هزینه های زیادی است که البته از حدود300هزار تومان به بالا باید هزینه کرد.
خانواده پژو و سمند
پژو405،پژوپارس و سمند که تقریبا در اکثر قطعات با یکدیگر مشترک هستند نیز مشکلات خاص خود را دارند .پژو405که پیر ترین خودرو پژو در بازار ایران به حساب می آید این روز ها با بی توجهی مواجه شده است و دیگر در بازار خریداری ندارد که این بی توجهی از کیفیت پایین ساخت و مصرف سوخت بالای این خودرو نشات می گیرد در نمونه های صفر کیلومتر که صدای زوزه دیفرانسیل وجود داشته و راننده باید با آن خو بگیرد اما سمند که این روزها طرفداران زیادی داشته و یک خودروی خانوادگی نیزبه حساب می آید وضعیت بهتری دارد پارس هم در بی کیفیتی روی دست405بلند شده و همه ناسزاها را به جان خریده است اما عمده مشکلات این خودروها در واشر سرسیلندر ضعیف آنهاست چراکه بعد از مدت زمان کمی خراب یا پوسیده شده و نیاز به تعویض دارند که البته هزینه تعویض آن کم هم نخواهد بودو درحدود350هزار تومان است جلوبندی این گروه ازخانواهد206بهتر بوده و مشکلات کمتری دارد اما ایرادات برقی در آن ها بسیار زیاد دیده می شود.
فولکس گل
خودرویی برزیلی که چند سالی از توقف تولید آن در بازار می گذرد.این خودرو در برزیل طراحی و تولید شده اما چیزی از فولکس بودن آن کم نشده است . موتور1.8لیتری با شتاب و سرعت مناسب و هندلینگ مثال زدنی خودروهای آلمانی و البته گلف در انتظار راننده این خودرواست سواری خوب و جلوبندی خوب از خصیصه های این خودرو است موتور گل استهلاک کمی دارد اما مشکل کلاچ و گیربکس این خودرو زیاد است و البته به علت داشتن قطعات گران قیمت هزینه های تعمیرات و نگهداری آن نیز به مراتب بالا می رود صفحه کلاچ ضعیف است و ماهک های دست دنده نیز زود به زود خراب می شود که هزینه تعمیر آن از70هزار تومان تا120هزار تومان هزینه در بردارد.فیوزهای این خودرو اگر بسوزند تهیه آن قطعا سخت خواهد بود و البته قیمت آنها نیز گران است.روی هم رفته این خودرو همانند دیگر محصولات فولکس واگن کم استهلاک است.
زانتیا
این خودرو در اوایل حضور در بازار ایران به دلیل داشتن سیستم تعلیقی متفاوت و البته شتاب و سرعت خوب مورد توجه بسیاری از مردوم قرا ر گرفت اما بعد حضور چند ساله این خودرو در بازار همگان به استهلاک بالای این خودرو پی بردند و تا حدی از محبوبیت آن کاسته شد. خودرویی که دیگر از چرخه تولید خارج شده و نمونه های صفر کیلومتر آن در بازار وجود ندارد این خودرو که سیستم تعلیق معروفی دارد یکی از پر استهلاک ترین خودروهای بازار به حساب می آید.
که قیمت بالای قطعات یدکی آن را نیز باید به آن اضافه کرد عمده ایرادی که برای این خودرو به وجود می آید روغن ریزی سیستم هیدرو پنوماتیکی آن است سیلندر های ترمز ،پمپ هیدرولیک و دیگر قطعات این این سیستم خیلی زود مستهلک می شوند.که هزینه های تعمیر و رفع ایراد این سیستم حداقل حدود500هزار تومان آب می خورد که البته بسته به درصد خرابی این رقم بالاتر هم می رود.
نظرات شما عزیزان: