کارگاه عمومی
جلسه دوم قسمت اول
چگونگی عملکرد موتورهای انژکتوری بنزینی(پراید)
يکي از مهترين مسايلي که هميشه مورد توجه بوده کاهش مصرف سوخت و کم کردن آلايندگي موتورها و استفاده بهينه بوده و به همين خاطر طراحان خودروها چه در طراحي موتور و چه در طراحي بدنه هميشه اين مسائل را در نظر دارند.
در همين راستا يکي از دستاوردها مهم خودروسازان در دهه 90 ميلادي طراحي و توليد موتورهاي EGI بود که اين موتورها در کشورهاي پيشرفته به سرعت جاي موتورهاي کاربراتوري را گرفت .
موتور EGI يا انژکتوري
به طور مثال يک موتور ۱۳۰۰سي سي معمولي در شرايط مطلوب داراي قدرتي در حدود ۶۰تا ۷۰اسب بخار با مصرف ۹ تا ۱۱ليتر در 100 کيلومتر هست اما موتور پراید انژکتوري با گنجايش حدود ۱۳۰۰سي سي داراي قدرتي در حدود ۷۰ اسب بخار هست و مصرفي در حدود ۷ ليتر در 100 کيلومتر هست . به علاوه ميزان آلايندگي اين موتور از يک موتور کاربراتوري ۱۰۰۰ سي سي هم کمتر هست . چنين اختلاف فاحشي در قدرت و مقدار مصرف به اين علت است که بازده موتور بستگي کاملي به نسبت هوا و سوخت دارد . در يک موتور کاربراتوري در شرايط مختلف رانندگي نسبت سوخت و هوا ثابت است و تنها با دستکاري مکانيکي مي توان آن را تغيير داد اما تفاوت اصلي موتور انژکتوري در همين جاست که با توجه به شرايط مختلف ،بار زياد ،استارت سرد ،شتاب مثبت يا منفي نسبت سوخت و هوا همواره در بهترين شرايط قرار دارد.
نظرات شما عزیزان: